dc.contributor.author | Gundersen, Christina | |
dc.contributor.author | Berntsen, Sander Emil | |
dc.contributor.author | Bjarkum, Vadim | |
dc.date.accessioned | 2017-10-09T10:43:54Z | |
dc.date.available | 2017-10-09T10:43:54Z | |
dc.date.issued | 2017-10-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2459151 | |
dc.description.abstract | Tilgangen til informasjon og sammenligning preger netthandel i forhold til tradisjonelle
butikkutsalg. I sport- og fritidsbransjen ser man at homogene sortiment og få store aktører
påvirker prisene. Alle ønsker å fremstå billigst. Dette fører ofte til at aktørene priser seg mot
hverandre. Med få differensieringsmuligheter i netthandel har vi undersøkt om man kan
utnytte fraktprisen til å skille seg ut. Skal man presentere frakten som en tilleggsavgift eller
skal den være inkludert? Vi har derfor ønsket å sette dette i sammenheng med teori og
undersøke hvilket alternativ som gir mest effekt.
Med mål om å undersøke hvordan man best mulig skal kommunisere fraktpris i nettbutikker
tok vi utgangspunkt i en nettbutikk for sportsartikler. Gjennom en kvantitativ tilnærming laget
og gjennomførte vi et eksperiment der vi analyserte dataene i SPSS. Vi delte produktet
treningsbag i to priskategorier, 300,- og 1000,-. De forskjellige priskategoriene ble igjen delt i
innbakt- og separat fraktpris. Respondentene ble eksponert tilfeldig for disse. Deretter fikk de
svare på spørsmål vedrørende sine holdninger til kjøpsintensjon, pris, produktinformasjon,
fraktpris og verdi.
Billig produkt + presentert frakt Dyrt produkt + presentert frakt
Billig produkt inkludert frakt Dyrt produkt inkludert frakt
I henhold til teori og tidligere undersøkelser skulle prisinndelingen føre til at forbrukeren følte
at produktet ble billigere, selv om man måtte betale frakt i tillegg. Dette skulle virke positivt
på kjøpsbeslutning. Vi fant derimot at separate fraktkostnader er en barriere for kjøp og at
fraktkostnader innbakt i produktprisen hadde en positiv effekt. Dette samsvarer med
eksisterende teori som hevder at gratis frakt er svært viktig for forbrukere. Forbrukere
opplever også mye høyere verdi for pengene dersom frakten er innbakt i produktprisen.
Videre kan det være interessant å undersøke om dette skyldes sammenligningstjenester eller
andre forhold. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Markedsføring og merkevareledelse | nb_NO |
dc.subject | Netthandel | nb_NO |
dc.subject | Kvantitativ metode | nb_NO |
dc.subject | Eksperiment | nb_NO |
dc.subject | Kjøpsintensjon | nb_NO |
dc.title | Fraktkostnaders effekt på forbrukeres kjøpsbeslutning ved handel av sport- og fritidsutstyr på nett. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |