Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGundersen, Christina
dc.contributor.authorBerntsen, Sander Emil
dc.contributor.authorBjarkum, Vadim
dc.date.accessioned2017-10-09T10:43:54Z
dc.date.available2017-10-09T10:43:54Z
dc.date.issued2017-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459151
dc.description.abstractTilgangen til informasjon og sammenligning preger netthandel i forhold til tradisjonelle butikkutsalg. I sport- og fritidsbransjen ser man at homogene sortiment og få store aktører påvirker prisene. Alle ønsker å fremstå billigst. Dette fører ofte til at aktørene priser seg mot hverandre. Med få differensieringsmuligheter i netthandel har vi undersøkt om man kan utnytte fraktprisen til å skille seg ut. Skal man presentere frakten som en tilleggsavgift eller skal den være inkludert? Vi har derfor ønsket å sette dette i sammenheng med teori og undersøke hvilket alternativ som gir mest effekt. Med mål om å undersøke hvordan man best mulig skal kommunisere fraktpris i nettbutikker tok vi utgangspunkt i en nettbutikk for sportsartikler. Gjennom en kvantitativ tilnærming laget og gjennomførte vi et eksperiment der vi analyserte dataene i SPSS. Vi delte produktet treningsbag i to priskategorier, 300,- og 1000,-. De forskjellige priskategoriene ble igjen delt i innbakt- og separat fraktpris. Respondentene ble eksponert tilfeldig for disse. Deretter fikk de svare på spørsmål vedrørende sine holdninger til kjøpsintensjon, pris, produktinformasjon, fraktpris og verdi. Billig produkt + presentert frakt Dyrt produkt + presentert frakt Billig produkt inkludert frakt Dyrt produkt inkludert frakt I henhold til teori og tidligere undersøkelser skulle prisinndelingen føre til at forbrukeren følte at produktet ble billigere, selv om man måtte betale frakt i tillegg. Dette skulle virke positivt på kjøpsbeslutning. Vi fant derimot at separate fraktkostnader er en barriere for kjøp og at fraktkostnader innbakt i produktprisen hadde en positiv effekt. Dette samsvarer med eksisterende teori som hevder at gratis frakt er svært viktig for forbrukere. Forbrukere opplever også mye høyere verdi for pengene dersom frakten er innbakt i produktprisen. Videre kan det være interessant å undersøke om dette skyldes sammenligningstjenester eller andre forhold.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectNetthandelnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectEksperimentnb_NO
dc.subjectKjøpsintensjonnb_NO
dc.titleFraktkostnaders effekt på forbrukeres kjøpsbeslutning ved handel av sport- og fritidsutstyr på nett.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal