Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsson, Heidi
dc.contributor.authorOppen, Kine Nordvik
dc.contributor.authorOlsen, Lena
dc.date.accessioned2017-10-09T11:50:11Z
dc.date.available2017-10-09T11:50:11Z
dc.date.issued2017-10-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459191
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg eventdesign ved et mega- sportsevent. Mer spesifikt er den rettet mot om, og eventuelt hvilke elementer som har effekt på tilskuernes totale tilfredshet. Hensikten er å bedre kunnskapen innenfor eventledelse og hvordan man ved effektivt bruk av eventdesign kan maksimere verdi. I henhold til dette har følgende problemstilling blitt utarbeidet: “Hvilken effekt har designelementene på tilskuernes totale tilfredshet under Raw Air?” Basert på både tidsperiode og tema, er det sportseventet Raw Air denne studien vil ta for seg. Valget er også basert på eventets aktualitet i media, ettersom det var første gjennomføring i Norge. Deres situasjon passet godt sammen med vårt tema, i henhold til å unngå sterkt etablerte assosiasjoner og forventninger hos tilskuerne. Det er syv ulike designelementer som er benyttet som variabler, og disse er forankret i tidligere forskning. Undersøkelsen tar for seg syv analysespørsmål som alle er utviklet for å både teste og videreutvikle eksisterende teori og øke kunnskap. Oppgaven vil gi en redegjørelse av de ulike designelementene og hvordan de strategisk kan brukes. Aktualiteten rundt sportseventer i samfunnet vil også bli belyst. Videre tar oppgaven for seg kognitiv psykologi og tilfredshet, som blir knyttet opp mot eventdesign. For å best mulig måte besvare problemstillingen ble det brukt kvantitativ metode. Datainnsamling og analyse ble gjennomført med en deskriptiv tilnærming hvor surveymetoden og spørreskjema ble benyttet. De analytiske funnene viser at designelementene innhold og program, catering, informasjon og pris, har en positiv effekt på tilskuernes totale tilfredshet. Det kan dermed sies at tilstedeværelse av disse elementene vil kunne påvirke tilskuerne på en positiv måte, og gi dem større verdi gjennom opplevelsen under arrangementet. Resultatene viser også at elementene innhold og program, samt pris, har den største effekten på total tilfredshet. Det kan antas at det er disse elementene som bør vektlegges når et event skal planlegges og designes.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og Salgsledelsenb_NO
dc.subjectEventdesignnb_NO
dc.subjectEventledelsenb_NO
dc.subjectRaw Airnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectSpørreundersøkelsenb_NO
dc.titleEffekten av eventdesign på tilskueres tilfredshetnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal