eWOM på Facebook
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459512Utgivelsesdato
2017-10-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Når vi skrev denne oppgaven om eWOM og kunders påvirkningskraft, ønsket vi å undersøke om informasjonssøking, personlig innflytelse og negativ omtale hadde en påvirkning på kjøpsintensjonen til en forbruker. Vi ville spesielt teste ut om negative omtaler har en sterk påvirkningskraft, når kunden gjennomfører et kjøp. Vi valgte på bakgrunn av dette følgende problemstilling:
Hvordan påvirkes forbrukerens kjøpsintensjon av negativ kundeomtale på Facebook?
For å begrense oppgavens omfang ville vi fokusere på en bransje, hvor vi valgte forsikringsbransjen. Grunnlaget for valget, er at forsikringsbransjen er stor og kundene har en vanskeligere avgjørelse å ta, enn ved mange andre typer kjøp. Forbrukeren vet ikke hvor bra produktet er før etter det er testet, og av den grunn vil andre forbrukeres erfaringer ha en stor påvirkning på både holdningen og kjøpet. Vi hadde på forhånd noen tanker om hvilke faktorer som påvirker forbrukerens kjøpsintensjon ved kjøp av forsikring. Gjennom vår undersøkelse fant vi ut at tre av våre faktorer hadde en betydning for kjøpsintensjonen. Vi fant også at negative omtaler på Facebook var en påvirkningsfaktor som kan få forbrukerne til å avstå fra kjøp. Forbrukere som har forsikring i dag tenderer til å sjekke omtaler før et kjøp. Kvantitativ metode er benyttet for innsamling av data, som en følge av at studien er ute etter meninger fra mange forbrukere. Vi fikk totalt 316 svar på undersøkelsen, som ga et godt grunnlag for å svare på problemstillingen. Basert på analyseresultatene, konkluderer vi med at de uavhengige variablene korrelerer med kjøpsintensjonen.