Effekter av pakkesammensetning og prisnivå på pakkeløsninger
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459529Utgivelsesdato
2017-10-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan sammensetning av produkter og prisnivå
påvirker kjøpsintensjonen for pakkeløsninger. Pakkesammensetninger (bundling) er en
prisstrategi som kan bidra til at bedrifter skaper større fortjeneste og redusere kostnader.
Denne oppgaven tar sikte på å undersøke viktigheten av hvordan bedrifter utvikler
pakkeløsninger og hvordan dette kan bidra til å øke forbrukernes kjøpsintensjon og fortjeneste
for bedrifter. I oppgaven har vi en forklarende problemstilling med formål om å avdekke
faktorer som påvirker kjøpsintensjonen av bundler. Oppgavens problemstilling er som
følgende:
“Hvilke faktorer påvirker kjøpsintensjonen av pakkeløsninger?”
For å kunne svare på problemstillingen benyttet vi oss av eksperimentell design ettersom det
er ansett som en god metode for å finne ut hvordan uavhengige variabler påvirker de
avhengige. Vi benyttet et 2x2 eksperiment med to ulike stimuli produktsammensetning og
prisnivå. Formålet med studien er å teste hvordan komplementær versus ikke-komplementær
produktsammensetning og lav versus høy pris påvirker kjøpsintensjonen av pakkeløsninger. I
tillegg benyttet vi risiko som moderator for å undersøke hvordan dette modererte effekten av
pris og produktsammensetning på kjøpsintensjon. Vi utformet fire ulike stimuli med hensikt
av å avdekke kjøpsintensjon og utvalget vårt bestod av studenter på høyskolen Kristiania hvor
undersøkelser ble sendt ut på e-post.
For å kunne svare på problemstillingen utformet vi fem hypoteser. Hypotese en, to og tre ble
analysert ved hjelp av “General Linear Model” som vi benyttet for å avdekke effekten av
komplementaritet og prisnivå på kjøpsintensjon. Deretter testet vi hypotese fire og fem ved
hjelp av “process” for å avdekke hvordan risiko som moderator påvirket kjøpsintensjonen.
Vår studie fikk støtte for to av våre fem hypoteser og våre funn indikerer at
produktsammensetning har en positiv effekt og dette innebærer at komplementære produkter
kan bidra til å øke kjøpsintensjonen hos forbrukerne. Vi fant også ut at økonomisk risiko
hadde en signifikant negativ interaksjonseffekt på produktsammensetningen noe som tyder på
at økonomisk risiko negativt modererer effekten av kjøpsintensjon.