Hvordan påvirker Norges største bloggere, Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise Isachsen, sine lesere i form av kjøpsatferd?
Abstract
Denne bacheloroppgaven er skrevet som en avsluttende eksamen ved bachelorstudiet Markedsføring og salgsledelse ved Høyskolen Kristiania, våren 2017.
Bacheloroppgaven tar for seg temaet bloggernes evne til å påvirke kjøpsatferd gjennom blogginnlegg, sett fra en forbrukers synspunkt. Bakgrunnen for denne oppgaven baserer seg på vår interesse for sosiale medier, spesielt blogg, samt påvirkning. For å kunne undersøke dette nærmere har problemstillingen som skal besvares i løpet av denne bacheloroppgaven blitt: “Hvordan påvirker Norges største bloggere, Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise Isachsen, sine lesere i form av kjøpsatferd?”.
Hensikten med denne problemstillingen er å få en innsikt i hvordan toppbloggerne, Caroline Berg Eriksen, og Sophie Elise Isachsen påvirker sine lesere i form av kjøpsatferd. Er det slik at blogglesere har stor tillit til bloggerne de følger? Og er bloggere en troverdig kilde for leseren?
Som følge av at undersøkelsens formål er å forstå og beskrive et fenomen, innebærer dette at vi har valgt å ta i bruk kvalitativ forskningsmetode. Vi har gjennomført seks individuelle dybdeintervjuer, som er avgrenset til jenter i alderen 20-25 år. I analysen har vi benyttet oss av innholdsanalyse hvor vi sammenligner og finner likheter og ulikheter knyttet til kategorier vi har definert.
Ut ifra vår forskning kan vi konkludere med at flere kjøper produkter fra bloggerne. Informantene våre nevner at de har kjøpt anbefalte produkter også fra andre enn Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise Isachsen. På den andre siden er det kun et fåtall av informantene som foretar jevnlige kjøp ut i fra anbefalinger. Undersøkelsen vår viser at alle informantene lar seg påvirke i den form at de lar seg inspirere. Av den grunn at vi har valgt å fokusere på hvordan kun to av Norges toppbloggere påvirker sine lesere, kan vi ikke konkludere med hvordan andre bloggere påvirker deres lesere.