Hvilke faktorer påvirker gjenkjøpsintensjonen til en Volkswagen Golf?
Abstract
Volkswagen er et verdenskjent bilmerke som kriger om å være verdens største bilprodusent med Toyota. Hvem av disse to som faktisk er størst er det litt forskjellige svar på, da ulike journalister har rapportert begge deler. Uavhengig av hvem av de som er størst, er det ingen tvil om at Volkswagen er størst på det Norske markedet. Denne oppgaven har derfor et overordnet mål om å undersøke hvorfor Volkswagen Golf er Norges mest solgte bil. Mer spesifikt handler vår problemstilling om å undersøke hvilke faktorer som påvirker gjenkjøpsintensjonen av en VW Golf.
For å besvare denne problemstillingen ønsket vi derfor et stort utvalg, med så mange respondenter som mulig. Det naturlige valget ble dermed å benytte seg av kvantitativ metode, kombinert med et tverrsnittdesign. Vi har utviklet en spørreundersøkelse basert på tidligere forskning og måleskalaer, hovedsakelig fra Verhoef, Langerak og Donkers (2004). Oppgavens uavhengige variabler er selvvalgt basert på tidligere forskning og egne antagelser om sammenhenger og er; pris, intrinsic kvalitet, extrinsic kvalitet, service, nostalgi og annenhåndsverdi. Vi utviklet så seks hypoteser, tilhørende hver av de overnevnte variablene. Sammenhenger mellom disse variablene og vår avhengige variabel, gjenkjøpsintensjon, blir testet gjennom ulike typer regresjonsanalyser. I tillegg gjør vi rede for deskriptiv statistikk, tester variablenes sammenheng gjennom en korrelasjonsanalyse, ser på begrepsvaliditeten gjennom en faktoranalyse og ser på målefeil i en reliabilitetsanalyse.
I redegjørelsen og diskusjonen av resultatene kommer vi frem til at to av seks hypoteser kan bekreftes for det totale datasettet. Dette er variablene intrinsic kvalitet og nostalgi. Videre i analysedelen av oppgaven gjør vi ulike gruppeanalyser, som gir oss forskjellige resultater med tanke på bekreftede hypoteser. Vi har basert gruppeanalysene på ulike former for eierforhold, eierskap og kjønn.
Avslutningsvis konkluderer vi med at mange av våre funn går imot tidligere forskning på området, spesielt med tanke på sammenhengen mellom lojalitet og prissensitivitet. Vi finner at de mest lojale kundene av utvalget vårt er de eneste som kan bekrefte hypotesen om pris, som kan bety at de gjerne er mer prissensitiv enn antatt. Dette danner også grunnlag for forslag til videre forskning, sammen med den overraskende effekten nostalgi har på gjenkjøpsintensjonen av en VW Golf.