dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven forsøker vi å belyse hvordan man kan ivareta kunderelasjoner når
merker går igjennom endringer, og hvordan riktig kommunikasjon kan være med på å bidra
til dette. Forbrukernes behov endrer seg kontinuerlig, og i et dynamisk marked må merkene
stadig tilpasse sine tilbud. Det er derfor viktig å undersøke hvordan disse endringene kan
iverksettes på best mulig måte, for å bevare gode kunderelasjoner.
Vi valgte å benytte en kvantitativ metode, med et eksperimentelt design. Dette er et
forskningsdesign som er godt egnet for å finne årsakssammenhenger, noe som er viktig for å
sikre god indre validitet i studiet.
Oppgaven tar for seg fusjonen mellom Høyskolen Kristiania og Westerdals. Vi ser på hvilke
holdninger studentene ved Høyskolen Kristiania har til fusjonen med Westerdals, og hvordan
holdningene endrer seg ved ulik grad av involvering. Dette tester vi ved å involvere
respondentene ulikt gjennom kommunikasjon. Vi tar også for oss hvordan følt tap av
personlig frihet påvirker holdning til fusjonen.
For å komme frem til våre hypoteser startet vi først med en grundig gjennomgang av relevant
teori. Videre testet vi hypotesene ved hjelp av programvaren SPSS. Analysene ble
gjennomført på bakgrunn av innsamlet data fra en spørreundersøkelse, besvart av et utvalg
studenter ved Høyskolen Kristiania i Oslo. Ut i fra analysene kom vi fram til følgende:
Følt tap av personlig frihet har en negativ effekt på holdning til fusjonen. Vi finner også en
sammenheng mellom grad av identifisering med merket og holdning til fusjonen. Vi finner
derimot ingen modererende effekt av kommunikasjon som skaper involvering, på forholdet
mellom identifikasjon og følt tap av personlig frihet. Dette til tross for at tidligere studier har
signifikante funn i lignende undersøkelser. | nb_NO |