Psykologiske motiver for elektronisk vareprat
Abstract
Stadig flere søker gjennom internett før de kjøper et produkt eller de ønsker andres erfaringer om en tjeneste de vurderer å bruke. Forum, blogger eller andre lignende nettsider kan være plattformer man bruker for å finne denne typen informasjon (Cheung & Lee, 2012).
Fenomenet ”elektronisk vareprat” har sammen med internett vokst mye de siste årene, og vi kan se fra tidligere forskning (Hennig- Thurau et al. 2004; Sun et al. 2006; de Matos & Rossi, 2008; Alexandrov et al. 2013) at en av grunnene er at forbrukerne i større grad deler personlige erfaringer og meninger om produkter og tjenester på internett. Denne delingen gir andre tilgang til brukerinformasjon og erfaringer som kan hjelpe vedkommende med å fatte en kjøpsbeslutning eller danne seg en mening om et produkt eller en merkevare (Sun et al. 2006).
Vi har i denne oppgaven undersøkt psykologiske aspekter som motivasjon for elektronisk vareprat med utgangspunkt i en studie av Alexandrov, Lilly & Babakus (2013). Dette studiet ser på effekten av flere psykologiske motiver som drivere til elektronisk vareprat og kommer, i likhet med denne undersøkelsen, frem til at motivene har en påvirkning på elektronisk vareprat. Ønsket om å hjelpe andre er den motivasjonen som viser seg å ha størst påvirkning, noe som kan tyde på at forbrukerne er opptatt å advare andre mot dårlige merkevarer eller oppfordre til å kjøpe gode produkter. Samtidig som forbrukeren er opptatt av å hjelpe andre, brukes varepraten som et verktøy for å kunne sammenligne seg med andre. Et sterkt og grunnleggende behov for mange mennesker (Bukimham & Alicke, 2002).
Våre resultater er nyttig for bedrifter og personer med markedsføringsansvar da våre funn, sammen med tidligere forskning, gir et grunnlag for å forstå hvorfor forbrukeren engasjerer seg i elektronisk vareprat. Dette kan videre brukes for å tilrettelegge for bedre kommunikasjon fra bedrifter, som kan engasjere forbrukeren ytterligere.