Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNyheim, Thea
dc.contributor.authorNordvik, Cecilie Christine
dc.contributor.authorAadland, Ida
dc.date.accessioned2017-10-11T10:53:21Z
dc.date.available2017-10-11T10:53:21Z
dc.date.issued2017-10-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459611
dc.description.abstractRapporter viser at fjernsynsmarkedet er i nedgang og det er spesielt vanskelig å nå unge seere. Dette så vi som en kontrast til TV-serien SKAM sin seersuksess og ønsket å undersøke hvordan dette kunne oppstå. Formålet med denne oppgaven er å undersøke vennskapsforholdet seere danner med TV-karakterer og hvordan dette kan påvirkes av sosiale medier. Det teoretiske rammeverket i oppgaven er i hovedsak basert på tidligere forskning på temaet parasosiale forhold og sosiale medier. Vi har undersøkt hvilke effekter ulike sosiale medier kan ha på forholdet seere danner til fiktive TV-karakterer. Dette ledet oss til problemstillingen: - Hvordan kan sosiale medier brukes for å forsterke parasosiale forhold i norske TV-serier? For å besvare problemstillingen har vi anvendt SKAM som et gjennomgående eksempel i oppgaven. Dette har vi gjort ved å analysere SKAM-relatert innhold på sosiale medier i form av produsentstyrt- og brukergenerert innhold. Ved hjelp av en kvantitativ undersøkelsesmetode benyttet vi tverrsnittundersøkelse for å finne spesifikk informasjon og undersøke om vi fikk støtte for fire hypoteser. Vi undersøkte hvilke forhold respondentene hadde til TV-serien SKAM, for deretter å fokusere på det produsentstyrte- og brukergenererte innholdet på sosiale medier. Til forskjell fra våre hypoteser indikerte resultatene fra undersøkelsen at produsentstyrt innhold hadde sterkest effekt på parasosiale forhold. På bakgrunn av dette drøftet vi hvilke implikasjoner produsentstyrt innhold på sosiale medier kan ha og hvordan det kan anvendes for norske TV-serier. Avslutningsvis har vi drøftet kritikk til egen oppgave og forslag til videre forskning. Vi håper at oppgaven kan bidra til å belyse hvordan skapere av norske TV-serier kan anvende sosiale medier for å forsterke parasosiale forhold mellom seere og fiktive karakterer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og Salgsledelsenb_NO
dc.subjectSKAMnb_NO
dc.subjectTV-seriernb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectSpørreundersøkelsenb_NO
dc.titleSKAMbra bruk av sosiale mediernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal