dc.contributor.author | Sjulstok, Adrian Hillestad | |
dc.contributor.author | Henriksen, Nicolai | |
dc.contributor.author | Hjerpseth, Henrik | |
dc.date.accessioned | 2017-10-11T11:56:54Z | |
dc.date.available | 2017-10-11T11:56:54Z | |
dc.date.issued | 2017-10-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2459664 | |
dc.description.abstract | Det nettbaserte pengespillmarkedet domineres av utenlandske aktører som med høy
konkurranseevne og kompetanse truer Norsk Tipping sin posisjon som monopolist. Dette er
kampen mellom de kommersielle tilbyderne og den samfunnsorienterte statlige virksomheten
hvor ulike verdisyn og holdninger skiller deres praksis.
Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke om identitet og tilhørighet har en
betydning for valg av spillselskap. Norsk Tipping gir hele overskuddet tilbake til samfunnet, i
motsetning til de utenlandske selskapene som ønsker å maksimere egen profitt. Vi mener det
er interessant å undersøke i hvilken grad forbrukeridentitet, lokal tilhørighet og engasjement i
breddeidretten har innvirkning på valgprosessen. På bakgrunn av temaet har vi valgt følgende
problemstilling:
“I hvilken grad påvirker identitet, tilhørighet og engasjement i breddeidretten valg av
spillselskap”
Det teoretiske grunnlaget for oppgaven tar utgangspunkt i studier av blant andre Tajfel
(1982), Sirgy (1982) og Kihlstrom, Beer og Klein (2002) sine teorier om identiteter. Vi har
også brukt Strizhakova og Coulter (2015) sin studie om preferanser mot lokale produkter og
forskningsstudier fra andre land for å belyse oppgaven.
Med utgangspunkt i tidligere forskning og teori utarbeidet vi fire hypoteser, hvorav to ble
bekreftet og to avkreftet. Resultatene tyder på at det er viktigere faktorer som spiller inn på
valget av spillselskap enn de vi har undersøkt, men hypotesene indikerer likevel en
forklaringsverdi. Det er benyttet kvantitativ metode for innsamling av data gjennom en
tverrsnittsundersøkelse. Undersøkelsen ble delt via Facebook som resulterte i et utvalg på 205
respondenter.
Ettersom dette forskningstemaet er relativt ukjent og lite utbredt, mener vi at denne
undersøkelsen danner grunnlag for videre forskning ved bruk av et forbedret spørreskjema
som måler begrepene dypere og et mer representativt utvalg. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Pengespill | nb_NO |
dc.subject | Markedsføring og Salgsledelse | nb_NO |
dc.subject | Spillselskap | nb_NO |
dc.subject | Kvantitativ metode | nb_NO |
dc.subject | Spørreundersøkelse | nb_NO |
dc.title | Nettbaserte pengespill - en studie om valg av spillselskap basert på forbrukeridentitet og tilhørighet | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |