Effektene av Merkekonsept og Construal Level Theory på Preferanse og Betalingsvillighet
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg merkekonsept og CLT. Merkekonsept er en overordnet
mening som identifiserer en merkevare med utgangspunkt i målgruppens behov. Vi skiller
mellom to ulike merkekonsept; funksjonelt og symbolsk. CLT baserer seg på psykologisk
distanse ved å koble sammen avstand og mental tolkning av objekter og hendelser. Målet med
denne oppgaven er å undersøke hvilke effekter merkekonsept og ulike nivåer av temporadisk
distanse og mentalt forestillingsnivå har på forbrukeres preferanse og betalingsvillighet. Vi
antar at funksjonelle merkevarer med konkret markedskommunikasjon fører til positive
forbrukerresponser når den temporadiske avstanden til kjøpssituasjonen oppleves som liten.
Motstående antar vi at symbolske merkevarer presentert med abstrakt
markedskommunikasjon medfører sterkere preferanse og betalingsvillighet, når den
temporadiske avstanden til kjøpssituasjonen oppleves som stor.
Forskningen er deduktiv og har et kausalt design, med eksperiment som metode. For
eksperiment 1 benyttet vi et laboratorieeksperiment, med studenter som utvalg. Funnene fra
eksperiment 1 viste at det foreligger en interaksjon mellom merkekonsept og temporadisk
distanse. Nærmere undersøkelser av denne interaksjonen viste signifikante resultater for
symbolsk merkekonsept og opplevelse av stor temporadisk distanse, men ikke for funksjonelt
merkekonsept og opplevelse av liten temporadisk distanse. I studie 2 besluttet vi å fjerne
preferanse som avhengig variabel, grunnet lite adekvat operasjonalisering. For eksperiment 2
ble MTurk benyttet for datainnsamling, hvor respondentene var spredt over store geografiske
områder. Resultatene fra eksperiment 2 kartla at det eksisterer en signifikant
treveisinteraksjon mellom symbolsk merkekonsept, stor temporadisk distanse og abstrakt
markedskommunikasjon på forbrukeres betalingsvillighet. Vi fikk derimot ikke støtte for en
treveisinteraksjon mellom funksjonelt merkekonsept, liten temporadisk distanse og konkret
markedskommunikasjon.
Vår masteroppgave er et teoretisk bidrag som gir større innsikt i merkekonsept og CLT, og
deres effekter på preferanse og betalingsvillighet. Studiens praktiske implikasjoner tilfører
bedrifter innsikt i hvordan valg og styring av merkekonsept bidrar til merkeverdi gjennom
høyere betalingsvillighet. I tillegg bidrar forskningen med kunnskap om hvordan
markedskommunikasjon bør utformes, basert på merkevarens merkekonsept og forbrukeres
opplevde distanse til kjøpssituasjon.