Navneendringens konsekvenser for Høyskolen Kristiania.
Abstract
Vi har i denne oppgaven jobbet med en induktiv tilnærming til det som var en noe uklar
problemstilling. Etter hvert som vi har tilegnet oss kunnskap har problemstillingen utviklet
seg og blitt mer relevant for hva vi faktisk ønsket å få ut av denne oppgaven. Oppgaven har
tatt mange vendinger fra start til slutt, og vi har fått en bredere forståelse for
problemstillingen og ett nytt syn på temaet. Vi ønsket å undersøke navneendringens
konsekvenser for Høyskolen Kristiania, men da vi startet denne oppgaven innså vi at dette
var et meget bredt tema med uendelige alternativer til vinklinger. Vi ønsket å undersøke
temaet fra ansattes perspektiv, eksterne målgrupper som videregåendeelever, nåværende
studenter og allerede uteksaminerte studenter. Vi kom fort frem til at vi ønsket å belyse
temaet fra dagens studenters perspektiv, nettopp fordi det er skolens kunder, og vi ønsket å
utvikle en helhetsforståelse for temaet.
I forskningsarbeidet vårt har vi gjennomført gruppeintervjuer med studenter fra både Oslo,
Bergen og Trondheim. Dette ga oss i overkant av 150 sider analysemateriale etter endt
transkribering. Intervjuguiden pekte til mange eksterne faktorer, men funn tilsa at vi måtte se
internt.
Etter navneendringen endret skolen merkearkitektur, og vi har derfor sett på teori tilknyttet
dette og merkevarebygging, identitet og image. Dette ledet oppgaven videre mot et internt
aspekt, og videre mot intern kommunikasjon og intern merkevarebygging.
Vi ønsket å skrive en kommunikasjonsstrategi for å styrke merkevaren Høyskolen Kristiania
og tenkte i første omgang eksternt da vi har savnet tydelig markedsføring av skolen og dens
tre avdelinger. Funnene vi har gjort gjennom analysen har fått oss til å innse viktigheten av å
styrke merkevaren fra kjernen, og hvilke ringvirkninger dette kan ha eksternt gjennom bruk
av blant annet gode merkeambassadører. Derfor har vi skrevet en kommunikasjonsstrategi
som skal bidra til å gjøre nettopp dette – styrke merkevaren Høyskolen Kristiania innenfra