Seks fot foran – Hvordan bør morgendagens gravferdstjenester utformes og kommuniseres?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2462659Utgivelsesdato
2017-10-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien har som hensikt å granske gravferdsbransjen fra et
kommunikasjonsperspektiv. I vårt arbeid har vi forsøkt å avdekke etterspørsel og behov i
henhold til gravferd, for deretter å analysere dette, og utvikle løsninger som bedrer dagens
situasjon. Hovedfokuset i studien har vært å kartlegge forbrukerens virkelige ønsker, og å
bedømme hvorvidt dagens muligheter kommuniseres på en måte som forstås.
Det viste seg etterhvert at utfordringene i gravferdsbransjen hadde en større kompleksitet enn
først antatt. Mennesker er forskjellige og deres holdninger, kommunikasjonsevne og behov
varierer – også ut i fra livssituasjonen de befinner seg i. Når enkelte ønsker seg en større
ansvarsrolle for gravferden, ønsker andre å gjøre minst mulig. Noen vil ha større variasjon i
tjenestesortimentet – koste hva det koste vil. Andre søker en enklere, billigere gravferd. Vår
ekspert på fagfeltet antyder at bransjen i dag står overfor et slags veiskille. Et skille mellom
to typer byråer – de tradisjonelle og de rimelige. Kunden savner likevel større grad av
tilpassede, skreddersydde løsninger – et krav som ikke tilfredsstilles i dag, men hvorfor?
Vi opplever at de største utfordringene ligger i planleggingsfasen av gravferden. Enkelte
respondenter belyser den såkalte «samlebåndsfølelsen» – en følelse av å bli tvunget inn i en
forhåndsbestemt ramme for hvordan gravferden skal gjennomføres. Bransjen preges i stor
grad av rutine og tidspress, noe som bunner ut i frustrasjoner for både kunde og byrå.
Krevende valg må tas; under tidspress og i en fase preget av sorg. Dette skaper et
sammensurium av «kremasjon og kremkaker», et noe uheldig bilde. Vi antar at dette skyldes
en kombinasjon av flere faktorer. Manglende forbrukerinnsikt hos gravferdsbyrået på den ene
siden, og på den andre siden en forbruker som blir kastet ut i en situasjon de aldri har vært
med på før. Sistnevnte mener vi kan vikles tilbake til den norske befolknings redsel for å
snakke om temaet. Er døden så livsfarlig å snakke om?
Dette utgjør grunnlaget for vår kampanje «Snakk om det døden – det er ikke livsfarlig» som
har til hensikt å oppfordre til samtale, og å fjerne stigmaet rundt temaet død. Empirien er også
grunnlaget for nettsiden Gravferdsguiden.no som skal belyse muligheter, informere og lære
forbrukeren om hva som egentlig skjer når noen dør – før det skjer.