Hvilke faktorer påvirker kjøpsatferden til bergensstudenter ved valg av ølmerke?
Abstract
I denne oppgaven har vi undersøkt hva som påvirker studenter i Bergen når de skal velge
ølmerke, ved kjøp i butikk. Markedsføring av øl og alkohol er forbudt i Norge, noe som gir
ølmerkene svært liten påvirkningskraft på forbrukerne. Det må derfor være andre faktorer
som påvirker, noe som gjør dette temaet svært interessant. Vi ønsket å kartlegge hvilke
faktorer som faktisk påvirket studentenes valg av ølmerke.
På dette grunnlaget utarbeidet vi derfor følgende problemstilling:
«Hvilke faktorer påvirker kjøpsatferden til bergensstudenter ved valg av ølmerke?»
For å undersøke problemstillingen vår valgte vi å utarbeide fire uavhengige variabler som
skulle måles opp mot den avhengige variabelen. Dette var de fire faktorene vi mente hadde en
påvirkningskraft på valg av ølmerke. Våre fire uavhengige variabler ble derfor pris, smak,
etikettdesign og bryggeriets beliggenhet.
Vi benyttet oss av et kvantitativt forskningsopplegg for å innhente data. Dette gjorde vi i form
av å utforme et spørreskjema, hvor 273 respondenter deltok. Utvalget besto utelukkende av
studenter i Bergen. For å samle inn data og analysere dataen benyttet vi oss av Google Form
og statistikkprogrammet SPSS.
Resultatet av undersøkelsen viste at det var to av de fire uavhengige variablene som hadde en
påvirkning på majoriteten av respondentene, smak og pris. Det kom frem at smak i svært stor
grad påvirket studentenes valg av ølmerke, det samme gjorde pris. Etikettdesign og
bryggeriets beliggenhet hadde på en annen side liten betydning.