Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGlenne, Hans Marius
dc.contributor.authorEriksen, Olafur Alexander
dc.date.accessioned2017-10-28T12:30:51Z
dc.date.available2017-10-28T12:30:51Z
dc.date.issued2017-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462660
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi undersøkt hva som påvirker studenter i Bergen når de skal velge ølmerke, ved kjøp i butikk. Markedsføring av øl og alkohol er forbudt i Norge, noe som gir ølmerkene svært liten påvirkningskraft på forbrukerne. Det må derfor være andre faktorer som påvirker, noe som gjør dette temaet svært interessant. Vi ønsket å kartlegge hvilke faktorer som faktisk påvirket studentenes valg av ølmerke. På dette grunnlaget utarbeidet vi derfor følgende problemstilling: «Hvilke faktorer påvirker kjøpsatferden til bergensstudenter ved valg av ølmerke?» For å undersøke problemstillingen vår valgte vi å utarbeide fire uavhengige variabler som skulle måles opp mot den avhengige variabelen. Dette var de fire faktorene vi mente hadde en påvirkningskraft på valg av ølmerke. Våre fire uavhengige variabler ble derfor pris, smak, etikettdesign og bryggeriets beliggenhet. Vi benyttet oss av et kvantitativt forskningsopplegg for å innhente data. Dette gjorde vi i form av å utforme et spørreskjema, hvor 273 respondenter deltok. Utvalget besto utelukkende av studenter i Bergen. For å samle inn data og analysere dataen benyttet vi oss av Google Form og statistikkprogrammet SPSS. Resultatet av undersøkelsen viste at det var to av de fire uavhengige variablene som hadde en påvirkning på majoriteten av respondentene, smak og pris. Det kom frem at smak i svært stor grad påvirket studentenes valg av ølmerke, det samme gjorde pris. Etikettdesign og bryggeriets beliggenhet hadde på en annen side liten betydning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.subjectPåvirkningnb_NO
dc.subjectØlnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectSpørreundersøkelsenb_NO
dc.subjectStudenternb_NO
dc.subjectSPSSnb_NO
dc.titleHvilke faktorer påvirker kjøpsatferden til bergensstudenter ved valg av ølmerke?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal