Hvordan oppfatter blogglesere skjult reklame av kosmetiske inngrep på blogg?
Abstract
En toppblogg er ofte et enkeltmannsforetak eller et aksjeselskap, med opp mot hundre tusen
lesere daglig. Dette resulterer i et stort inntjeningspotensial, og dermed er blogg en svært
populær markedsføringskanal for å drive reklame og annonsering. Skjønnhetsklinikker og
andre aktører i samme bransje benytter seg ofte av skjønnhetsbloggere som
markedsføringskanal for kosmetiske inngrep, og det siste året har det foregått en debatt
angående dette. I denne debatten mener mange det er et alvorlig problem at det ukritisk blir
markedsført for kosmetiske inngrep på blogg, når man ikke kan garantere hvem mottakeren
er.
Vi har valgt dette som tema siden vi er blogglesere selv og legger merke til hvordan vi blir
påvirket av innholdet i enkelte blogginnlegg, da i form av annonser og det vi vil se på som
skjult reklame. I tillegg synes vi det er svært interessant å se hvor stor påvirkningskraft
bloggere har. Med bakgrunn i valg av tema, har vi valgt følgende problemstilling:
“Hvordan oppfatter blogglesere skjult reklame av kosmetiske inngrep på blogg?”
Ved hjelp av kvalitativ metode og fenomenologisk forskningsdesign, har vi intervjuet en
blogger, fem blogglesere og to av initiativtakere bak Sunn Fornuft-plakaten, for å besvare
dette. Det viktigste fra innholdet i intervjuene har vi beskrevet som en del av analysen,
deretter har vi presentert og drøftet funn. Vi konkluderte med at det ikke er på grunn av skjult
reklame at bloggleserne blir påvirket, men at det derimot er bloggernes image, livsstil og
personlig innlegg som skaper forvirring rundt de markedsførte blogginnleggene. I tillegg viste
det seg at bloggleserne gjør ubevisste handlinger når de oppsøker toppbloggerne for å la seg
inspirere, benytte seg av rabattkoder og handle på nett via bloggernes annonselenker. Med
andre ord har bloggleserne vansker for å oppfatte at enkelte blogginnlegg er reklame, noe som
ikke bare gjelder markedsførte blogginnlegg av kosmetiske inngrep, men markedsførte
blogginnlegg generelt.
Ut fra dette ble det laget en underproblemstilling som er følgende: “Hvordan gjøre
blogglesere oppmerksomme på bloggernes påvirkningskraft”. Vi ønsket å besvare
underproblemstillingen med en kreativ del. Ved hjelp av en kommunikasjonsstrategi og
kreative metoder ble resultatet en holdningskampanje som består av tre forskjellige bilder og
ambient-markedsføring.