Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTrana, Cathrine
dc.contributor.authorMåløy, Anne
dc.date.accessioned2017-10-28T12:38:44Z
dc.date.available2017-10-28T12:38:44Z
dc.date.issued2017-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462661
dc.description.abstractEn toppblogg er ofte et enkeltmannsforetak eller et aksjeselskap, med opp mot hundre tusen lesere daglig. Dette resulterer i et stort inntjeningspotensial, og dermed er blogg en svært populær markedsføringskanal for å drive reklame og annonsering. Skjønnhetsklinikker og andre aktører i samme bransje benytter seg ofte av skjønnhetsbloggere som markedsføringskanal for kosmetiske inngrep, og det siste året har det foregått en debatt angående dette. I denne debatten mener mange det er et alvorlig problem at det ukritisk blir markedsført for kosmetiske inngrep på blogg, når man ikke kan garantere hvem mottakeren er. Vi har valgt dette som tema siden vi er blogglesere selv og legger merke til hvordan vi blir påvirket av innholdet i enkelte blogginnlegg, da i form av annonser og det vi vil se på som skjult reklame. I tillegg synes vi det er svært interessant å se hvor stor påvirkningskraft bloggere har. Med bakgrunn i valg av tema, har vi valgt følgende problemstilling: “Hvordan oppfatter blogglesere skjult reklame av kosmetiske inngrep på blogg?” Ved hjelp av kvalitativ metode og fenomenologisk forskningsdesign, har vi intervjuet en blogger, fem blogglesere og to av initiativtakere bak Sunn Fornuft-plakaten, for å besvare dette. Det viktigste fra innholdet i intervjuene har vi beskrevet som en del av analysen, deretter har vi presentert og drøftet funn. Vi konkluderte med at det ikke er på grunn av skjult reklame at bloggleserne blir påvirket, men at det derimot er bloggernes image, livsstil og personlig innlegg som skaper forvirring rundt de markedsførte blogginnleggene. I tillegg viste det seg at bloggleserne gjør ubevisste handlinger når de oppsøker toppbloggerne for å la seg inspirere, benytte seg av rabattkoder og handle på nett via bloggernes annonselenker. Med andre ord har bloggleserne vansker for å oppfatte at enkelte blogginnlegg er reklame, noe som ikke bare gjelder markedsførte blogginnlegg av kosmetiske inngrep, men markedsførte blogginnlegg generelt. Ut fra dette ble det laget en underproblemstilling som er følgende: “Hvordan gjøre blogglesere oppmerksomme på bloggernes påvirkningskraft”. Vi ønsket å besvare underproblemstillingen med en kreativ del. Ved hjelp av en kommunikasjonsstrategi og kreative metoder ble resultatet en holdningskampanje som består av tre forskjellige bilder og ambient-markedsføring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.subjectBloggnb_NO
dc.subjectKosmetiske inngrepnb_NO
dc.subjectReklamenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectIntervjuernb_NO
dc.subjectSkjult reklamenb_NO
dc.titleHvordan oppfatter blogglesere skjult reklame av kosmetiske inngrep på blogg?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal