Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøysi, Thomas Kruke
dc.contributor.authorRønnes, Henrik Christensen
dc.contributor.authorFrøyhaug, Kristoffer
dc.date.accessioned2017-10-28T12:45:09Z
dc.date.available2017-10-28T12:45:09Z
dc.date.issued2017-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462662
dc.description.abstractPå vegne av TINE SA (Fra nå av TINE) har man gjennomført en samfunnsvitenskapelig studiet med et fenomenologisk design. Studiet avdekker informasjon om fenomenene «influenser», «influensermarkedsføring» og hvorfor det er få som søker seg til restaurant- og matfag på videregående skole. En influenser er en person med påvirkningskraft på et publikum gjennom sosiale medier. Influensermarkedsføring er når bedrifter utnytter seg av denne påvirkningskraften i kommersiell sammenheng. I 2017 benyttet TINE MatCup seg av bloggen «52 More Years» som en del av arrangementets markedsføring. På oppdrag fra TINE skulle man finne en ny influenser til arrangementet TINE MatCup 2018. Før studiet startet, satt man med en oppfatning av at bedrifter på generell basis ikke er grundige nok i utvelgelsesprosessen av en influenser. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling formulert: «Hvordan velge ut en influenser som en del av TINE MatCup?» Studiets teoretiske fase tar for seg overordnede temaer som jungeltelegrafen, mediehverdagen til barn og unge, og fit-teori. Her oppdaget man at det var begrenset med litteratur om influensermarkedsføring. Derfor ble det gjennomført ulike kvalitative metoder i form av fokusgrupper og dybdeintervjuer. TINE MatCup har som hensikt å øke rekrutteringen til restaurant- og matfag på videregående skole. Det var derfor nødvendig å studere elever på ungdomsskolen for å skaffe innsikt i deres vaner på sosiale medier, og få dypere innsikt i elevenes utdanningsvalg gjennom dybdeintervjuer med karriereveiledere. Til slutt ble det gjennomført et dybdeintervju med en ekspert på influensermarkedsføring. Funnene ble deretter transkribert, kategorisert og analysert. Siden ble de satt opp mot avdekket teori for å se eventuelle mangler, likheter og forskjeller, som endte i en konklusjon. Ut fra konklusjonen ble det utformet en kommunikasjonsstrategi med kreative løsninger i form av skisser, som utgjorde den praktiske delen av studiet. Samlet sett skal studiet fungere som en strategisk anbefaling for neste års valg av influenser til TINE MatCup.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.subjectTINEnb_NO
dc.subjectInfluensermarkedsføringnb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectIntervjuernb_NO
dc.subjectFokusgruppernb_NO
dc.titleInfluensermarkedsføring – Hvordan velge ut en influenser til TINE MatCup?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal