dc.contributor.author | Thomassen, Julian Kaare Lopez | |
dc.contributor.author | Foss, Andreas Sortland | |
dc.date.accessioned | 2017-10-28T12:51:42Z | |
dc.date.available | 2017-10-28T12:51:42Z | |
dc.date.issued | 2017-10-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2462663 | |
dc.description.abstract | Kunstig intelligens begynner å ta plass i det norske markedet, og som ny teknologi er det stor
usikkerhet angående hvordan den kommer til å bemerke seg. Det er en svært allsidig
teknologi som kan gjøre arbeidsoppgaver mye raskere enn mennesker, og derfor er mange
bekymret for hvordan dette kan påvirke arbeidsplasser. Samtidig er det stor fokus på at
kunstig intelligens heller vil gjøre hverdagen mer fleksibel ved å komplementere mye av
arbeidsoppgavene til arbeidere. Dermed vil folk ha mer tid til andre oppgaver.
Denne oppgaven handler om hvordan bedriften RegnskapsPartner AS skal klargjøre sine
ansatte for implementering av kunstig intelligens. Bedriften er i et tidlig stadie og vi
samarbeider med dem for å konstruere en kommunikasjonsstrategi for interne og eksterne
aktører. Problemstillingen vår er derfor:
"Hvordan bør RegnskapsPartner AS forberede sine ansatte til implementering av kunstig
intelligens, og hvordan bør bedriften kommunisere endringen til sine ansatte?"
Med dette som problemstilling, har vi utført kvalitativ forskning gjennom et casedesign for å
se på hvordan bedriften lå an før endringen. Vi utførte muntlige intervjuer via telefon og epost,
og har vært i uformell samtalte med ledelsen gjennom prosessen. Gjennom denne
prosessen fikk vi innblikk i hvordan holdninger de ansatte hadde til kunstig intelligens. Dette
ga oss bakgrunn til å utvikle en kommunikasjonsstrategi som ledelsen skal benytte seg av
gjennom endringsprosessen.
Kommunikasjonsstrategien har fokus på en endringsprosess kalt organisasjonsutvikling, som
baseres seg på at de ansatte er deltakende i endringen. Vi har laget en uformell og aktiv intern
strategi som er informativ for de ansatte, med fokus på at endringen vil gjøre hverdagen
lettere. Vi har også laget en ekstern strategi som informerer kunder og eksterne aktører om
endringen som skal foregå i RegnskapsPartner AS. Dette for å holde en tett kontakt med
kundene, som er essensielle for bedriften. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kreativ markedskommunikasjon | nb_NO |
dc.subject | Kunstig intelligens | nb_NO |
dc.subject | RegnskapsPartner AS | nb_NO |
dc.subject | Kommunikasjon | nb_NO |
dc.subject | Kvalitativ metode | nb_NO |
dc.subject | Intervjuer | nb_NO |
dc.title | Implementering av kunstig intelligens på arbeidsplassen | nb_NO |
dc.title.alternative | Hvordan bør RegnskapsPartner AS forberede sine ansatte til implementering av kunstig intelligens, og hvordan bør bedriften kommunisere endringen til sine ansatte? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |