Sponsing av idrettsutøvere som et virkemiddel for å styrke organisasjonskulturen
Abstract
Oppgaven er en studie av hvordan sponsing av en kjent idrettsutøver kan bidra internt i
organisasjonen som sponser. Petter Northug jr. har vært en mye omtalt idrettspersonlighet i
mediene de siste årene. Dette skyldes både hans sportslige prestasjoner i langrennssporet, men
også hans noe kontroversielle valg om å forlate landslaget og inngå et samarbeid med en av
Norges største dagligvarekonsern, Coop. Gjennom oppgaven skal det belyses hvorfor Coop
valgte å signere en sponsoravtale med Petter Northug jr. og hvordan Coop Øst SA, Norges største
samvirkelag, kan realisere det interne potensiale i denne avtalen. Ansatte i Coop og Coop Øst SA
har vært viktige bidragsytere og gjennom åpenhet og inkludering stilt seg til disposisjon for å få
et innblikk hvilke egenskaper organisasjonen innehar.
Gjennom elementær organisasjonsteori, med særlig fokus på humankapital og de individuelle
driverne, blir kompleksiteten rundt det å lykkes som en stor organisasjon belyst. Med mange
ansatte er det viktig for Coop Øst SA å lykkes hver dag for å skape gode relasjoner til sine
kunder. Med en av Norges største idrettspersonligheter på laget ligger det et uforløst potensiale i
å løfte sine ansatte til nye høyder. Coop Øst SA satser for tiden kraftig på sine ansatte og på at
kundene skal få positive handleopplevelser hver gang de er på besøk i en av Coop sine butikker.
Likevel er det delte meninger også internt i Coop Øst SA om sponsoravtalen med Petter Northug.
Hvordan kan man få 2700 ansatte til å tenke som vinnere og hver dag gå på jobb med tanker om
at i dag skal jeg være litt bedre enn jeg var i går. I dagligvaremarkedet er det som i toppidretten,
hver dag er en kamp og veien fra seier til fiasko avgjøres på mållinjen.
For å få de ansatte til å forstå hvilket potensiale som ligger i hver og en av dem gjennom å
fortelle og opplyse dem om de fantastiske egenskapene som gjør Petter Northug til en skiløper i
verdensklasse, skal de forstå hvilke fantastiske egenskaper de innehar som gjør ansatte i Coop
Øst til butikkmedarbeidere i verdensklasse.