Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWettergreen, Vanessa Marthinsen
dc.date.accessioned2017-10-28T13:06:43Z
dc.date.available2017-10-28T13:06:43Z
dc.date.issued2017-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2462665
dc.description.abstractOppgaven er en studie av hvordan sponsing av en kjent idrettsutøver kan bidra internt i organisasjonen som sponser. Petter Northug jr. har vært en mye omtalt idrettspersonlighet i mediene de siste årene. Dette skyldes både hans sportslige prestasjoner i langrennssporet, men også hans noe kontroversielle valg om å forlate landslaget og inngå et samarbeid med en av Norges største dagligvarekonsern, Coop. Gjennom oppgaven skal det belyses hvorfor Coop valgte å signere en sponsoravtale med Petter Northug jr. og hvordan Coop Øst SA, Norges største samvirkelag, kan realisere det interne potensiale i denne avtalen. Ansatte i Coop og Coop Øst SA har vært viktige bidragsytere og gjennom åpenhet og inkludering stilt seg til disposisjon for å få et innblikk hvilke egenskaper organisasjonen innehar. Gjennom elementær organisasjonsteori, med særlig fokus på humankapital og de individuelle driverne, blir kompleksiteten rundt det å lykkes som en stor organisasjon belyst. Med mange ansatte er det viktig for Coop Øst SA å lykkes hver dag for å skape gode relasjoner til sine kunder. Med en av Norges største idrettspersonligheter på laget ligger det et uforløst potensiale i å løfte sine ansatte til nye høyder. Coop Øst SA satser for tiden kraftig på sine ansatte og på at kundene skal få positive handleopplevelser hver gang de er på besøk i en av Coop sine butikker. Likevel er det delte meninger også internt i Coop Øst SA om sponsoravtalen med Petter Northug. Hvordan kan man få 2700 ansatte til å tenke som vinnere og hver dag gå på jobb med tanker om at i dag skal jeg være litt bedre enn jeg var i går. I dagligvaremarkedet er det som i toppidretten, hver dag er en kamp og veien fra seier til fiasko avgjøres på mållinjen. For å få de ansatte til å forstå hvilket potensiale som ligger i hver og en av dem gjennom å fortelle og opplyse dem om de fantastiske egenskapene som gjør Petter Northug til en skiløper i verdensklasse, skal de forstå hvilke fantastiske egenskaper de innehar som gjør ansatte i Coop Øst til butikkmedarbeidere i verdensklasse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.subjectSponsingnb_NO
dc.subjectCoopnb_NO
dc.subjectDagligvarehandelnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectIntervjuernb_NO
dc.subjectIdrettsutøverenb_NO
dc.subjectOrganisasjonskulturnb_NO
dc.titleSponsing av idrettsutøvere som et virkemiddel for å styrke organisasjonskulturennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal