Hva er beste praksis for Vestre Slidre Sparebank på Facebook?
Abstract
Vi startet denne bacheloroppgaven med en stor interesse for sosiale medier og med et
ønske om å finne ut hvordan norske bedrifter burde benytte seg av de. Vi snevret det
inn til beste praksis på Facebook, ettersom vi anser Facebook for å være den viktigste
plattformen for norske bedrifter. Bacheloroppgaven er et resultat av et samarbeid med
Vestre Slidre Sparebank – på deres eksisterende Facebook-side. Vestre Slidre
Sparebank er en lokalbank i Valdres og er en av 74 banker i Eika-Alliansen.
For å avdekke hvordan Vestre Slidre Sparebank burde benytte seg av Facebook
formulerte vi følgende problemstilling:
På hvilken måte burde Vestre Slidre Sparebank presentere seg selv på Facebook?
- Hvilke elementer burde legges vekt på i markedsføringen for å få mest
respons?
- Hvordan burde Vestre Slidre Sparebank bruke Facebook til å styrke
merkevaren?
Vi lagde vårt eget undersøkelsesdesign for å gjøre det hundre prosent passende for
Vestre Slidre Sparebank og gjennomførte tre undersøkelser: et nøkkelinformantintervju,
en kvantitativ innholdsanalyse og en spørreundersøkelse.
I løpet av prosessen ble det klart at Vestre Slidre Sparebank skulle fusjonere med
Vang Sparebank. Beskjeden kom såpass langt ut i prosessen at vi valgte å ikke gjøre
noen endringer med tanke på oppgavens helhet.
På bakgrunn av problemstillingen, var vi i den kvantitative innholdsanalysen, mest
interessert i å avdekke hvilke elementer Vestre Slidre Sparebank legger mest vekt på i
dag – og hvilke elementer de burde legge mer vekt på i fremtiden. I
spørreundersøkelsen ønsket vi å bekrefte/avkrefte antakelsene våre fra
innholdsanalysen. Med bakgrunn i hovedfunnene fra alle undersøkelsene testet vi 4
innlegg på Facebook-siden til Vestre Slidre Sparebank. Som en del av den kreative
løsningen lagde vi en kommunikasjonsstrategi og en design- og kommunikasjonsmal for Facebook-siden til Vestre Slidre Sparebank. Den kreative løsningen er et resultat
av konklusjonen i denne oppgaven og ble overlevert til banken.