På hvilken måte kan klesbutikken REGN, som en liten og nystartet bedrift markedsføre seg for å styrke sin posisjon i Bergen?
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er markedsføring i små, nystartede bedrifter. Vi ønsket å
finne ut hvordan små bedrifter kan bruke markedsføring til å styrke sin posisjon i markedet.
Bacheloroppgaven er et resultat av et samarbeid med REGN, en liten og nystartet klesbutikk i
Bergen. Vi valgte å ta utgangspunkt i REGN for å finne ut hvordan de kan bruke
markedsføring til å vokse. Det resulterte i vår problemstilling:
“På hvilken måte kan klesbutikken REGN, som en liten og nystartet bedrift markedsføre seg
for å styrke sin posisjon i Bergen?”
Bacheloroppgaven er delt inn i syv deler. Figur 0.1 viser oppgavens oppbygning og struktur.
Figur 0.1 (Oppgavens oppbygning)
I første del av oppgaven blir bakgrunn for valgt tema og problemstilling presentert. Videre
følger en presentasjon av bedriften REGN, samt avgrensninger for oppgaven. I andre del
legges det teoretiske grunnlaget frem, som omhandler viktige begreper og teorier knyttet til
markedsføring. I tredje del utformes og gjennomføres kvalitativ metode i form av
kvalitative intervju. Denne metoden ga oss mulighet til å avdekke informantenes holdninger
og verdier som blir analysert og tolket i fjerde del av oppgaven. Kvaliteten på forskningen
blir vurdert i del fem av oppgaven. Det teoretiske grunnlaget sammen med resultatet av
markedsundersøkelsene/metodedelen ga et godt utgangspunkt til å starte det praktiske
arbeidet i del seks av oppgaven; å utvikle en markedsføringsplan for REGN. Den innebærer
en ny strategi, kartlegging av bedriften, posisjonering i markedet og til slutt et
markedsprogram med tilhørende markedsaktiviteter. Målet med markedsføringsplanen var å
utvikle en løsning som ville styrke REGN sin posisjon i Bergen.