Folkehøyskolen Helse
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2564376Utgivelsesdato
2018-09-25Metadata
Vis full innførselSammendrag
I dette prosjektet er det fokusert på et internatbygg som skal bygges i henhold til en ny folkehøyskole som skal etableres på Evje i Aust- Agder. Formålet med skolen skal være livsstil og livsmestring og per dags dato finnes det ingen andre tilbud som dette i landet. Jeg har ønsket å skape trygge, motiverende og behagelige områder både i sosiale og private settinger. Det har derfor blitt fokusert på forskjellige typer fellesområder og forskjellige typer internatrom gjennom prosessen.
Skolens formål er viktig i dagens samfunn fordi det kan hjelpe ungdom og unge voksene å komme seg videre i livet gjennom undervisning. Ved et tiltak som dette har man muligheten til å ta fatt i problemer innenfor temaer som vekt, mobbing og psykiske problemer i en tidlig fase i menneskers liv. I og med at skolen er den første av sitt slag i Norge, har det vært spennende å se om man som en interiørarkitekt kan hjelpe til med å oppnå skolens formål ved å skape løsninger som motiverer elevene, får dem til å føle seg trygge og kan hjelpe dem på veien til en lysere fremtid.
Ut i fra problemstillingen; Hvordan kan man legge til rette for personlig utvikling og livsstilsendring for studentene ved Folkehøyskolen Helse gjennom interiørarkitektur i individuelle og sosiale arealer har jeg skapt områder som er tilrettelagt for studentene som skal benytte seg av internatet gjennom året, ved å skape områder som de selv kan utforme og personalisere for å få en form for tilhørighet til skolen og deres midlertidig hjem, så de videre kan virkelig sette seg inn i skolens undervisningsprogram og fokusere på skolens formål. Gjennom diverse research, datainnsamling og kreative metoder har forskningsspørsmål blitt besvart og arbeidet med, som inkluderer blant annet universell utforming og bærekraft.
I denne delen av prosjektet blir prosessen beskrevet. Gjennom prosessen er det blitt gjennomført befaringer, observasjoner, forskningsintervju, dybdeintervju, fremleggelse av teori og kreative metoder for å komme frem til et endelig resultat. Tilslutt i oppgaven blir resultatet og diverse valg begrunnet.