Kommunikasjonsstrategi for SydVest
Abstract
Formålet med denne bacheloroppgaven er å se nærmere på hvilken strategi og virkemidler
man kan ta i bruk for å markedskommunisere et konsept som er nytt på markedet. Etter ønske
fra gruppen ble det laget et fiktivt konsept som skulle bygges opp fra grunnen av. Ved å gjøre
dette kunne vi skrive rundt et tema som interesserte alle parter og holde oss engasjert.
Konseptet i denne oppgaven, som har fått navnet “SydVest”, er en mathall lokalisert i Bergen
som fokuserer på street food. Ettersom det er mangel på slikt tilbud i Bergen, ville vi skrive
om noe som kan tenkes å ha en etterspørsel. Dette resulterte følgende i problemstilling:
“Hvordan markedskommunisere et nytt konsept før lansering, og på hvilken måte kan man
bygge videre på det?”
En slik problemstilling legger til rette for å finne strategier, markedsaktiviteter og andre tiltak
som kan være med på å skape spennende markedskommunikasjon. Det er blitt gjort
kvantitativ forskning for innsamling av data, og bakgrunnsintervju med en nøkkelinformant.
Dette har kartlagt hvilke sosiale medier som målgruppen befinner seg på og hvilken restaurant
og spisevaner de har. Det har også gitt oss kunnskap om hvordan serveringsbransjen i Bergen
ser ut og utfordringer dette kan ha for oss.
I denne oppgaven vil et utgangspunkt av “inbound marketing” bli benyttet som strategi for å
løse problemstillingen. Vi ønsket å benytte denne strategien fordi vi mener den er relevant for
dagens implikasjoner omkring markedskommunikasjon. Inbound marketing er en prosess som
tar for seg en kundereise. Målet er å gjøre fremmede om til promotører ved å spre positive
budskap gjennom egne sosiale medier. Oppgaven vil presentere visuelle elementer for å gi en
bedre ide om tankene bak SydVest. De valgte strategier og løsninger vi er kommet frem til,
mener vi kan være med på å skape suksess og en vellykket kommunikasjonsstrategi for
SydVest.