Sponsing av Instagrammere. Hvordan kan bedrifter oppnå størst effekt gjennom sponsing av Instagrammere?
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er sponsing av Instagrammere, og hvordan bedrifter kan
oppnå størst effekt av denne typen sponsorat. Når over 50 % av Norges befolkning bruker
Instagram, har det blitt en attraktiv kanal for markedsføring. Det er derfor interessant å se på
motivasjonen bak disse innleggene, og den egentlige effekten av dem. Studiens overordnede
problemstilling er:
"Hvordan kan bedrifter oppnå størst effekt gjennom sponsing av Instagrammere?"
For å besvare problemstillingen har følgende fire forskningsspørsmål blitt utarbeidet:
• Bidrar lav kongruens til mer oppmerksomhet på sponsede innlegg på Instagram?
Dette spørsmålet undersøker hvorvidt liten sammenheng mellom Instagrammer og sponset
objekt eller tjeneste genererer oppmerksomhet rundt et innlegg.
• Hvorfor sponser bedrifter Instagrammere?
For å danne et godt grunnlag for besvarelsen av problemstillingen har det vært hensiktsmessig
å undersøke motivasjonen bak sponsede innlegg.
• Hvilke faktorer i det sponsede innlegget påvirker kjøpsintensjonen?
Ved å finne ut av hvilke faktorer som påvirker kjøpsintensjonen, kan bedriftens valg av
Instagrammer, og fokus i innlegget, øke antall kjøpsintensjoner i fremtidige sponsorat på
Instagram.
• Hvilken type Instagrammer lønner det seg å sponse?
Det finnes Instagrammere med både store og mindre følgerbaser som blir sponset. Disse
Instagrammerne har profiler som er preget av ulike temaer. Dette spørsmålet besvarer hvilken
type Instagrammer det lønner seg å sponse både i form av følgerbase og kategori.
Gjennom å benytte Mixed Methods Research, og dermed både kvantitativ og kvalitativ
metode har det blitt analysert 700 innlegg på Instagram, samt gjennomført dybdeintervjuer av
8 bedrifter med profil på Instagram. Resultatene viser at høy kongruens bidrar til økt
4/78
oppmerksomhet på de aller fleste innlegg på Instagram. Bedriftens hensikt med sponsing av
Instagrammere er i all hovedsak økt salg, økt merkeverdi og økt merkekjennskap. Økt salg er
målt gjennom kjøpsintensjon, som viser seg å være høyest når det er under 10 000 følgere. Er
målet oppmerksomhet rundt innlegget, vil det lønne seg å sponse de større Instagrammerne,
men dette er kostnadsfullt og det er usikkert hvorvidt de økte kostnadene er lønnsomme i
forhold til å sponse en mindre Instagrammer.