Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaukås, Amanda
dc.contributor.authorMathisen, Ida
dc.date.accessioned2018-10-01T08:06:35Z
dc.date.available2018-10-01T08:06:35Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565362
dc.description.abstractBakgrunnen for denne bacheloroppgaven var en felles interesse av å studere personlig merkevarebygging. Mest av alt var vi nysgjerrig på om det lønner seg å bygge opp et kjent navn. Vi ønsket å finne ut hvilket syn ledere har på personlig merkevarebygging, spesielt når dette skjer blant deres egne ansatte. Dette er en dimensjon av personlig merkevarebygging vi mener ikke har blitt studert tidligere. Vi håper derfor at våre resultater kan bidra til en bredere kunnskap om fenomenet. Med dette kom vi frem til følgende problemstilling: “Hvordan oppfatter ledere personlig merkevarebygging blant ansatte?” For å belyse problemstillingen utviklet vi fem teoretiske antagelser. Disse antagelsene ble basert på det teoretiske grunnlaget vi har lagt for problemstillingen: personlig merkevarebygging, grenseteori og grenseoverskridelse, holdninger, omdømme og verdi. Vi gjennomførte kvalitative intervjuer med syv ledere i ulike bransjer. På forhånd hadde vi utarbeidet en intervjuguide som tok utgangspunkt i det teoretiske rammeverket for oppgaven, samt de fem antagelsene. Når vi analyserte rådataen vi hadde samlet inn gjennom intervjuene, valgte vi å trekke frem mønstre i svarene. Samtidig tok vi med uttalelser fra respondentene som viket. Resultatene viser at ledere ikke har et klart svar på hvordan de oppfatter en ansatt som en personlig merkevare. Generelt sett har de en positiv holdning til den ansatte, mye på grunn av følgerbasen vedkommende har bygd opp og behovet lederen har for kunnskapen. Likevel kommer det frem at det foreligger flere variabler som påvirker denne oppfattelsen i negativ grad. Dette blant annet med tanke på hvordan vedkommende ytrer seg på sin plattform. Med bakgrunn i funnene kan vi derfor konkludere med at en personlig merkevare er positivt for ledere så lenge vedkommende tilfører verdi til bedriften. I tillegg kan vi konkludere med at ledere som selv oppfatter seg som en personlig merkevare, er mer positive til ansatte som også er det.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.titleLederes oppfattelse av personlig merkevarebygging – gevinst eller hodebry?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal