Menn som overskygger kvinner – en kvalitativ studie av gubbeveldet i den norske PR-bransjen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565428Utgivelsesdato
2018-10-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for oppgaven baserer seg på en felles interesse for hvorfor kvinner i dagens moderne samfunn fremdeles er underrepresentert i toppstillinger. Overvekten av menn, det såkalte “gubbeveldet”, er spesielt tydelig i enkelte bransjer i næringslivet. Dette gjelder blant annet PR-bransjen. I denne oppgaven ønsker vi å belyse hvorfor kvinner ikke når helt til topps i en bransje som domineres av dem. Problemstillingen er derfor: “Hvorfor er det så få kvinnelige toppledere i de private PR-byråene?”
For å utforske temaet i denne oppgaven benytter vi ulike teoretiske rammeverk for å finne en potensiell forklaring på problemstillingen. Teorier om glasstak, nettverk, kjønnsforskjeller, samt familie, arbeid og fritid har blitt anvendt som forklaringer på mannsdominansen. Jevnt over er forskningen på PR-bransjen i Norge liten, og derfor har vi også støttet oss på sekundærdata hentet fra områder innen psykologi, sosiologi og HR, samt internasjonal forskning på feltet. Formålet med problemstillingen har vært å få en dypere forståelse rundt kjønnsskjevheten i bransjen. Vi har derfor benyttet en eksplorativ tilnærming med utgangspunkt i et fenomenologisk forskningsdesign. Primærdata er samlet inn ved bruk av kvalitative dybdeintervjuer.
I denne oppgaven har vi fått støtte i at det eksisterer barrierer som skygger for kvinners karriereutvikling i PR-bransjen. Et av våre funn peker på en sammenheng mellom mannsdominansen og menn som byråenes grunnleggere. Dette er med på å farge selskapenes organisasjonsstruktur- og kultur; menn i lederstillinger rekrutterer andre menn gjennom uformelle nettverk. Det antydes også at salgsevne og vilje til å ta risiko er avgjørende egenskaper for å lykkes i bransjen, og at disse i større grad ligger i menns natur. Videre peker funnene i retning av at familielivet påvirker kvinner mer enn menn. Det kan dermed tyde på at enkelte aspekter ved PR-bransjen kan være til hinder for kvinners karriereklatring. På den andre siden er ikke dette nødvendigvis forbeholdt PR-bransjen, da samme tendens gjerne er å finne i andre private bedrifter der inntektene er basert på rådgivning og salg av service og tjenesteytelser.