Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFiskodde, Aashild
dc.contributor.authorPedersen, Ida Katrine
dc.contributor.authorPalm, Alexandra
dc.date.accessioned2018-10-01T12:16:26Z
dc.date.available2018-10-01T12:16:26Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565519
dc.description.abstractDenne oppgaven skal gå nærmere inn på hvorfor andelen kvinnelige toppledere i Norge er så lav som den er. Statistikk viser at kun 20% av de 200 største selskapene i Norge, har en kvinnelig toppleder. Oppgaven har som formål å belyse problemstillingen: Hvilke sosiokulturelle og strukturelle barrierer møter kvinner på vei mot toppledelse i Norge? Motivasjonen for oppgaven bunner i personlig, faglig og samfunnsmessig engasjement. Norge blir utpekt som et av verdens mest likestilte land, men i visse deler av næringslivet kan man fortsatt møte på kjønnede begrensninger. På vei mot toppledelsen viser oppgaven til sosiokulturelle og strukturelle barrierer som fortsatt hindrer kvinner i å nå toppen av karrierestigen. Sosiokulturelle barrierer innebærer hvordan eksempelvis holdninger, kjønnsroller og sosiale normer påvirker karrieremuligheter. Med strukturelle barrieres menes velferdsordninger som foreldrepermisjon og skatter, samt kvoteringslover, som kan virke mot sin opprinnelige hensikt. Problemstillingen er belyst gjennom kvalitative dybdeintervjuer av seks kvinnelige toppledere i Norge. Gjennom analysen av datamaterialet er det tatt i bruk koding, for å lettere kategorisere og få oversikt over nøkkelfunn. Disse er fortløpende knyttet opp mot tidligere forskning og litteratur. Analysen har til hensikt å fortolke informantenes respons for en dypere forståelse av fenomenet, snarere enn å komme med statistiske generaliseringer eller avdekke ny kunnskap. Oppgaven konkluderer med at barrierer fremstilt i tidligere forskning og litteratur fortsatt er gjeldende for våre informanter. Likestilling i næringslivet er et komplekst fenomen, som må ses i sammenheng med likestilling i samfunnet generelt. Holdninger til kjønn preger alle nivåer i samfunnet, og dette gjenspeiles særlig i næringslivet. Etter vår oppfatning vil en bevisstgjøring av fenomenet og dets årsaker, kunne bryte ned barrierene og skape et mer aktivt søk etter mangfold i bedrifter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativitet, innovasjon og forretningsutviklingnb_NO
dc.titleKVINNELIG TOPPLEDELSE I NORGE - Hvilke sosiokulturelle og strukturelle barrierer møter kvinner på vei mot toppledelse i Norge?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal