Medievalgkamp – en kvantitativ studie av mediene under stortingsvalgkampen 2017. Hvilke saker dominerte nyhetsbildet de tre siste ukene av stortingsvalgkampen 2017?
Abstract
Tema for denne oppgaven handler om medienes saksprioriteringer i slutten av
stortingsvalgkampen 2017. Tidligere var det vanlig å stemme på parti ut i fra hvilken sosial
klasse man tilhørte. I nyere tid er det vanligere med valgvinder og partisett (Karlsen 2004).
Det er med andre ord flere som bestemmer seg for hvilket parti de skal stemme på bare få
uker eller dager før valget (Aardal, 2013, 131-132). Det ønsket vi å se nærmere på. Vi ønsket
å finne ut hvilke saker som var sentrale under valgkampen og om medienes saksprioriteringer
hadde en sammenheng med hva velgerne stemte.
Som bakgrunn og grunnkunnskaper for forskningsarbeidet har vi et notat fra Bergh og
Karlsen som inneholder deres første resultater fra den store Valgundersøkelsen 2017. De
presenterer mange interessante funn som vi ønsket å lære mer om. De presenterer blant annet
en oversikt over sakseierskap for det politiske landskapet og de sentrale stridsspørsmålene de
siste årene. Deretter presenterer de en oversikt over hvilke saker velgerne anså som de
viktigste ved dette stortingsvalget (Bergh og Karlsen, 13.11.17).
Vi ønsket derfor å få et nærmere innblikk i hvordan skiftet i sakseierskap på sentrale saker
kan ha vært med på å påvirke velgerne og deres valg av parti. I tillegg er valgforskningen til
Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Bernt Aardal svært sentrale. Ryggraden i den
teoretiske delen av forskningen er teoriene om dagsorden og sakseierskap.
I dette studiet utførte vi en kvantitativ innholdsanalyse for å få svar på vår problemstilling.
Utvalget vårt besto av de tre største landsdekkende avisene i Norge. Analysen tar for seg de
politiske sakene Bergh og Karlsen presenterte og ser på hvilket parti som har sakseierskap til
de forskjellige artiklene, de tre siste ukene av valgkampen.
Sammen med vår problemstilling utformet vi tre forskningsspørsmål for å kunne få så mye
informasjon som mulig ut av dataene vi samlet inn. Våre funn viser at mediene kan fungere
som en påvirkning på hvilke saker velgerne mener er viktig. Samtidig viser vi at det er flere
sentrale politiske saker de siste årene som også er sentrale ved stortingsvalget 2017. Sakene
som ble mest omtalt er ”skatt”, ”helse”, ”skole” og ”innvandring”. Av disse fire er det
innvandring som er nykommeren. Saksområdet sin aktualitet er på mange måter symbolet på
hvordan valgkamper har forandret seg til å bli de senere årene.