Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEllingsen, Truls Torp
dc.contributor.authorLarsson, Erik
dc.date.accessioned2018-10-01T13:10:35Z
dc.date.available2018-10-01T13:10:35Z
dc.date.issued2018-10-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2565544
dc.description.abstractTema for denne oppgaven handler om medienes saksprioriteringer i slutten av stortingsvalgkampen 2017. Tidligere var det vanlig å stemme på parti ut i fra hvilken sosial klasse man tilhørte. I nyere tid er det vanligere med valgvinder og partisett (Karlsen 2004). Det er med andre ord flere som bestemmer seg for hvilket parti de skal stemme på bare få uker eller dager før valget (Aardal, 2013, 131-132). Det ønsket vi å se nærmere på. Vi ønsket å finne ut hvilke saker som var sentrale under valgkampen og om medienes saksprioriteringer hadde en sammenheng med hva velgerne stemte. Som bakgrunn og grunnkunnskaper for forskningsarbeidet har vi et notat fra Bergh og Karlsen som inneholder deres første resultater fra den store Valgundersøkelsen 2017. De presenterer mange interessante funn som vi ønsket å lære mer om. De presenterer blant annet en oversikt over sakseierskap for det politiske landskapet og de sentrale stridsspørsmålene de siste årene. Deretter presenterer de en oversikt over hvilke saker velgerne anså som de viktigste ved dette stortingsvalget (Bergh og Karlsen, 13.11.17). Vi ønsket derfor å få et nærmere innblikk i hvordan skiftet i sakseierskap på sentrale saker kan ha vært med på å påvirke velgerne og deres valg av parti. I tillegg er valgforskningen til Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Bernt Aardal svært sentrale. Ryggraden i den teoretiske delen av forskningen er teoriene om dagsorden og sakseierskap. I dette studiet utførte vi en kvantitativ innholdsanalyse for å få svar på vår problemstilling. Utvalget vårt besto av de tre største landsdekkende avisene i Norge. Analysen tar for seg de politiske sakene Bergh og Karlsen presenterte og ser på hvilket parti som har sakseierskap til de forskjellige artiklene, de tre siste ukene av valgkampen. Sammen med vår problemstilling utformet vi tre forskningsspørsmål for å kunne få så mye informasjon som mulig ut av dataene vi samlet inn. Våre funn viser at mediene kan fungere som en påvirkning på hvilke saker velgerne mener er viktig. Samtidig viser vi at det er flere sentrale politiske saker de siste årene som også er sentrale ved stortingsvalget 2017. Sakene som ble mest omtalt er ”skatt”, ”helse”, ”skole” og ”innvandring”. Av disse fire er det innvandring som er nykommeren. Saksområdet sin aktualitet er på mange måter symbolet på hvordan valgkamper har forandret seg til å bli de senere årene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectPR og samfunnspåvirkningnb_NO
dc.titleMedievalgkamp – en kvantitativ studie av mediene under stortingsvalgkampen 2017. Hvilke saker dominerte nyhetsbildet de tre siste ukene av stortingsvalgkampen 2017?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal