Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Silje
dc.contributor.authorHeia, Helene
dc.date.accessioned2018-11-01T08:19:08Z
dc.date.available2018-11-01T08:19:08Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570503
dc.description.abstractdenne masteroppgaven ser vi på hvordan informasjonsteknologien former prosessene rundt arbeidet med markedsorienteringen og hvordan det påvirker den overordnede markedsføringsstrategien til en bedrift. Oppgaven baserer seg på en casestudie av tre enheter gjennom semistrukturerte intervjuer hvor vi har sett på drivere for markedsorienteringen; toppledelsen, faktorer internt i avdelingene og organisatoriske systemer. Vi har også fokusert på informasjonsteknologi og spesielt teknologisk infrastruktur og integrasjon, digital informasjonsinnsamling og effekten av informasjonsteknologi på barrierer ved markedsorientering. Det er gjort et grundig forarbeid for å sammenfatte teori på områdene for å skape en oversikt av hva som er gjort tidligere. Teorien har lagt grunnlaget for arbeidet med oppgaven. Datamaterialet som ligger til grunn for denne oppgaven er fra kvalitative intervjuer i tre ulike bedrifter. Vi har til sammen intervjuet 12 ulike informanter som jobber innenfor de temaene vi har hatt til hensikt å utforske. Vi har analysert den informasjonen som kommer frem under intervjuene med fokus på å finne ut mer om de tema vi ønsker, som videre gir svaret på vår problemstilling. Stadig flere bedrifter bruker internett som informasjonskilde, og det å forstå hvordan forbrukere legger igjen verdifull informasjon på internett har blitt en suksessfaktor for bedrifter som klarer å bruke denne informasjon riktig. Vi har i denne oppgaven identifisert, vurdert og analysert de kritiske faktorene, omfang og sammenhenger mellom organisatoriske barrierer for markedsorientering og informasjonsteknologi. En av de viktigste driverne for markedsorientering er deling av informasjon internt i bedriften. Likevel viser undersøkelsen vår tydelige barrierer ved manglende samarbeid og kommunikasjon mellom funksjonelle enheter. Bedriftene står ovenfor ulike barrierer ved markedsorientering, men det viser seg at en av de største barrierene er begrensninger hos de ansatte. En av de mest kritiske barrierene vi har avdekket for bedriftene er mangelfull utnyttelse av teknologiske investeringer og systemer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectInformasjonsteknologinb_NO
dc.subjectITnb_NO
dc.subjectMarkedsføringnb_NO
dc.subjectMarkedsstrateginb_NO
dc.titleEn casestudie av informasjonsteknologiens rolle i markedsorienteringnb_NO
dc.title.alternativeA case study on information technology's role in market orientationnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal