Styringsmekanismer i oljebransjen og dens påvirkning: En kartlegging av bruk av styringsmekanismer fra en operatør på sine leverandører i oljebransjen og hvordan dette påvirker deres leverandører
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570595Utgivelsesdato
2018-11-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven ble dannet på grunnlag av vår nysgjerrighet til oljesektoren i Norge
og interesser for bruk av styringsmekanismer i bedrifter. Vår hensikt med denne oppgaven er
å kartlegge hvilke styringsmekanismer som praktiseres i oljesektoren og da med
utgangspunkt sett fra én operatør, utøvet på et utvalg av leverandører, og ulike kombinasjoner
av dette. Videre ønsket vi å se på dersom det utøves plural styringsform (kombinasjon av
flere styringsmekanismer), hvilken påvirkning dette har på operatørens leverandører.
Tidligere forskning viser at en ønsker å bruke et sett av styringsmekanismer på grunn av dens
fordeler, men også viser teori at flere styringsmekanismer kan kombineres. Forskning viser at
dersom operatør og leverandør er enige om bruk av transaksjonelle- og relasjonelle
styringsmekanismer vil disse mekanismene ha en positiv effekt på samarbeidet. Dersom
balansen mellom mekanismene er ujevn, altså at leverandør ikke er enig i bruk av
styringsmekanismene kan dette danne et negativt utfall i samarbeidet. Vårt
forskningsspørsmål ble da seende slik ut:
“Hvilke styringsmekanismer utøves av olje-operatøren, er det mulig flere mekanismer
kombineres og dersom flere kombineres, vil dette da utgjør en negativ effekt på
leverandøren?”
For å besvare vårt forskningsspørsmål benyttet vi oss av teori rettet mot de forskjellige
styringsmekanismene vi mener er nødvendig for oljesektoren som er:
Transaksjonskostnadsteori, prinsipal agent teori, relasjonelle kontrakter og plural styring.
Videre gjør vi oss litt kjent med kontrakter i hver av de ulike styringsformene.
Det ble gjennomført dybdeintervjuer med fire forskjellige leverandører som alle har pågående
samarbeid med samme operatør. Det ble gjort funn at det utøves plural styringsform hvor
operatør utøver fire transaksjonelle styringsmekanismer på leverandør. Selv om operatør
utøver plural styring ser vi at leverandørene fortsatt er fornøyde og at leverandørene svarer
operatøren med å danne relasjonelle kontrakter tilbake til operatør. Videre fant vi også at
variablene omdømme, utvikling og avhengighet i våre case spiller stor rolle for interaksjonen
mellom operatør og leverandør.