Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMossige, Christian Omberg
dc.date.accessioned2018-11-01T12:23:44Z
dc.date.available2018-11-01T12:23:44Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570602
dc.description.abstractIntensjonen med denne masteroppgaven var å kartlegge hva som er den optimale lokalisasjonen for en dagligvarehandel, samtidig som jeg også ville finne ut av hva som trekker oss til en dagligvarehandel og hvordan handlemønster vi har. For å finne ut av dette har jeg gjennomført en kvalitativ og en kvantitativ undersøkelse. I gjennom disse to metodene har jeg sett problemstillingen fra flere vinkler. Fra den kvantitative metoden har jeg sett hvordan en forbruker tenker når de skal handle i dagligvarehandelen, mens jeg fra den kvalitative metoden har fått innsikt i hvordan dagligvarekjedene tenker i forhold til hvordan man skal få kundene til butikken og hva som da er viktige faktorer til at en kunde velger deres kjede fremfor en annen. Oppgaven kan sees på som to-delt ved at jeg gjennom kvantitative undersøkelser oppsøkte forbrukerene og fant ut av hvilke behov de hadde, her ble det lagt vekt på hva som trakk de til en dagligvarehandel, både utenfor og innenfor butikken. Deretter oppsøkte jeg dagligvarekjedene for å finne ut av hva de så på som viktig for å trekke kundene til sine butikker. Da jeg intervjuet personer fra dagligvarekjedene la jeg vekt på geografi, tilgjengeligheten, parkeringsmuligheter, ander butikker i nærområdet og så videre. I tillegg til kvantitativ og kvalitativ metode har jeg tatt i bruk anekdotiske bevis som jeg selv har erfart fra min tid i dagligvarebransjen. De anekdotiske bevisene ble brukt som sekundær data og hjalp meg med å underbygge mine funn i konklusjonen. Mine anekdotiske bevis kommer først og fremst fra Østfold, så dermed var det på forhånd ikke gitt at alle mine påstander stemmer overens med de funnene jeg fikk i undersøkelsene mine. Teorien i min oppgave, er hentet fra Daniel Kahnemann og Amos Tversky sin forskning på system 1 og system 2, og boken «Tenke, fort og langsomt». Denne forskningen handler om hvordan vi mennesker tar valg ut i fra hvilken situasjon vi befinner oss i, og hvor mye risiko som er forbundet med valgene vi tar. Jo større risiko som ligger i et valg, jo mer energi bruker vi på å ta en beslutning. Teorien handler i hovedsak om kongnitiv psykologi, noe som er knyttet opp mot alle valg vi foretar oss, derfor synes jeg denne teorien er svært god for å finne ut av problemstillingen min.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringsledelsenb_NO
dc.title«Lokalisering og handlevaner»nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal