Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvernmo, Cathrine
dc.contributor.authorBjørnstad, Tina
dc.date.accessioned2018-11-01T12:33:39Z
dc.date.available2018-11-01T12:33:39Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570609
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ble utviklet med bakgrunn av at vi begge synes sparing er et veldig interessant, og ikke minst et dagsaktuelt tema. Flere spareapper har blitt lansert, og bankene har kommet med tiltak for at forbrukere skal spare mer. Blant disse tiltakene finnes funksjoner som sparing ved at det rundes opp til nærmeste beløp, spareapp hvor man kan se hvor mye venner sparer og andre måter å spare på. Men hva er det egentlig som påvirker oss til å spare? Vi ønsket å undersøke hva som kan påvirke forbrukere til å ta et valg om sparing til fremtiden. Problemstillingen til denne masteroppgaven er som følger: Hvordan kan økonomisk kunnskap, temporal distance og de psykologiske variablene sosial norm og locus of control påvirke sparing? For å besvare forskningsspørsmålet gjennomførte vi to kvantitative eksperimentelle studier, hvor hvert studie tok for seg deler av forskningsmodellen. Vi undersøkte om det fantes en årsakssammenheng mellom de uavhengige variablene domenekunnskap, locus of control, temporal distance, sosial påvirkning og den avhengige variabelen spareintensjon. På bakgrunn av problemstillingen og tidligere forskning utformet vi seks hypoteser. Studie 1 tok for seg det overordnede forskningsspørsmålet, mens deler av studie 2 ble utviklet på bakgrunn av studie 1. Etter å ha fjernet respondentene som ikke hadde fullført spørreundersøkelsen satt vi igjen med 283 på studie 1 og 239 på studie 2. Gjennom disse studiene fant vi at det er mye som kan påvirke sparing. Det viste seg at man har høyere spareintensjon dersom man setter seg sparemål for fjern fremtid enn for nær fremtid. Et annet funn var at de med intern Locus of Control har høyere spareintensjon enn de med ekstern Locus of Control. Vi fant lite støtte for at sosial påvirkning har en effekt på spareintensjon generelt, men funnene våre tyder på at sosial påvirkning kan ha en innvirkning på spareintensjon blant de med ekstern locus of control. Vi fant lite støtte for at domenekunnskap påvirker spareintensjon. Disse funnene kan være relevante for de som jobber med banktjenester, da det i større grad blir brukt apper og andre nye metoder for å oppfordre flere til å bli flinkere til å spare.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringsledelsenb_NO
dc.subjectSparingnb_NO
dc.titleSPAREINTENSJON: Påvirkning av domenekunnskap, locus of control, temporal distance og sosial normnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal