Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWorren, Sara
dc.date.accessioned2018-11-01T12:43:05Z
dc.date.available2018-11-01T12:43:05Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570618
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg forbrukeres atferd på søkemotoren Google. Denne atferden vil være delt inn i betalt plassering eller organisk søk. Jeg har undersøkt denne atferden opp mot forbrukerens grad av involvering og markedsføringsprinsipper som Persuasion Knowledge. Forbrukerens grad av involvering handler om hvor viktig og relevant et kjøp er i en gitt situasjon. Persuasion Knowledge på sin side handler om hvordan markedsførere kan påvirke og overtale forbrukere gjennom markedsføringstiltak som for eksempel annonser. Hvordan forbrukeren håndterer og takler slike situasjoner påvirkes av deres kunnskaper og tidligere erfaringer knyttet til slike markedsaktiviteter. Målet med oppgaven var å undersøke hvordan Persuasion Knowledge og grad av involvering påvirket forbrukerens atferd på søkemotoren. For å undersøke dette er det blitt benyttet en kvalitativ metode med et case- design hvor det ble benyttet både observasjon og dybdeintervjuer som datainnsamlingsmetode for å undersøke hvordan forbrukeren faktisk foretar søk og hvilke tanker de gjør seg i forbindelse med egen søkeatferd. Undersøkelsen benyttet totalt seks informanter innenfor ulike aldersgrupper med ulike preferanser. Som en del av observasjonen fikk informantene seks ulike oppgaver som skulle løses hvor de skulle søke etter informasjon om ulike produkter. Dybdeintervjuet ble foretatt i etterkant av dette slik at informantene kunne forklare og begrunne hvordan de tenkte i forbindelse med sine søk. Jeg håper at denne masteroppgaven kan gi en dypere innsikt i hvordan forbrukeren tenker i forbindelse med deres bruk av søkemotorer og hvordan ulike faktorer som involvering og Persuasion Knowledge påvirker dette. Dette kan være nyttig kunnskap for hvordan ulike bedrifter kan presentere seg på nett og tilpasse sine treff og fordekle sine ressurser på en hensiktsmessig måte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringsledelsenb_NO
dc.titleEn kvalitativ studie av forbrukeratferd på søkemotoren Googlenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal