Show simple item record

dc.contributor.authorFinnøy, Celine
dc.contributor.authorBakkeng, Martine
dc.date.accessioned2019-10-28T09:44:34Z
dc.date.available2019-10-28T09:44:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624821
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er et resultat av en kvantitativ undersøkelse av Arbeiderpartiet og Høyres bruk av Instagram i løpet av valgåret 2017.Formålet med oppgaven erå undersøke hvordan Norges to største partier benytter en relativt ny sosial medieplattform til å kommunisere med følgere. Norges nåværende regjeringsparti og opposisjonsparti sammenlignes, ogproblemstillingen for studien er: Hva er forskjellene og likhetene i Arbeiderpartiet og Høyres kommunikasjon på Instagram? Denne studien følger tidligere forskning på politisk kommunikasjon på Instagram.Det er blittgjennomført en kvantitativ innholdsanalyse av 266 poster på Instagram. Disse er hentet fra Arbeiderpartiet og Høyres Instagramprofiler. Resultatet fra studien viste at partiene bruker plattformen på svært ulike måter. Arbeiderpartiet fokuserer på tradisjonell politisk kommunikasjon via kringkasting og profesjonell personalisering, mens Høyre benytter seg av humor og personlig personalisering. Kontrastene viste seg å være ekstra store når det gjelder hvilken type informasjon partiene kommuniserer.Arbeiderpartiet har en tydelig politisk innfallsvinkel, mens Høyre i løpet av året 2017 har gått fra å formidle politiske budskap til å utelukkende engasjere følgerne sine gjennom underholdning. I tillegg viste analysen at mobiliseringsstrategi nesten aldri ble brukt av partiene i løpet av 2017. Disse funnene gir et innblikk i hvordan de to partiene benyttet seg av Instagram både før, under og etter Stortingsvalget 2017.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectPR og samfunnspåvirkningnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.subjectPolitisk kommunikasjonnb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.subjectInstagramnb_NO
dc.titleBrød og sirkus eller politikk og sak? : En kvantitativ studie av Arbeiderpartiet og Høyres bruk av Instagram i valgåret 2017.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal