Positiv påvirkning : Hvordan kan klesindustrien gjennom digital markedskommunikasjon bidra til å gi unge mennesker et bedre selvbilde?
Abstract
Ideen for dette prosjektet kom i fjor høst etter Medietilsynet la frem en skisse med etiske
retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier. Temaet er derfor den digitale
markedskommunikasjonen påvirkning på eget selvbilde. Formålet med prosjektet er å
undersøke hvordan en kan bruke markedskommunikasjon på en positiv måte. På bakgrunn av
dette har vi valgt å se nærmere på klesbransjen sin digitale markedskommunikasjon, grunnet
bransjens tilknytning til temaet og dere store påvirkningskraft på mennesker. Vi har valgt å
fokusere på en yngre målgruppe som kommer av fokuset på unge som utsettes for press via
sosiale medier og den økende eksponeringen av dette. Med utgangspunkt i dette har vi
formulert problemstillingen som følger:
“Hvordan kan klesindustrien gjennom digital markedskommunikasjon bidra
til å gi unge mennesker et bedre selvbilde?”
I teorikapittelet gjøres det rede om sammenhengen mellom klesbransjen og lavt selvbilde, og
hva som påvirker til dette. Samt hvilke metoder som brukes for påvirkning. For å forstå
hvordan påvirkning skjer ser vi også på hva som skjer i hjernen (nevrologi) og i sinnet
(psykologi) når en blir eksponert for markedskommunikasjon. Vi knytter så dette teoretiske
rammeverket opp mot vår forskning i analysen. Fire teoretiske antakelser om hvordan
klesindustrien kan bidra til økt kroppspositivisme, knyttes opp mot analyse og teori. Dette
prosjektets forskningsdesign er et flercasestudie med flere analyseenheter. Vi har innhentet
data gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med fire respondenter som kan knyttes til
ulike fagfelt av relevans til problemstillingen. Disse er Press, Barnevakten, Cubus og
Psykolog Katrine Relander. Etter intervjuene ble datamaterialet kodet med utgangspunkt i
fem temaer; problemet, ansvarliggjøring, tiltak fra bedriften, fremtidsmål og forslag til
løsning. I analysen går vi gjennom hvert enkelt tema og analyserer respondentenes utsagn for
å undersøke likheter og ulikheter. Videre er dette knyttet opp mot det teoretiske rammeverket,
samt Nrk Debatten ("Bloggermakt og Kroppspress"). Analysen viser flere sammenhenger
mellom respondentenes svar på både hva som skyldes problemet og forslag til løsning. Det tas
videre i konklusjon av funn, som beskriver fem tilnærminger til svar på problemstillingen.
Dette legger grunnlaget for den kreative løsningen. De fem funnene er beskrevet som fem
tema klesbransjen må være bevisst over i utformingen av sin digitale markedskommunikasjon. Disse handler om; mangfold av mennesker, bruk av influencermarketing,
inkludere alle kjønn, ta samfunnsansvar og la folket løfte frem godt arbeid.
De teoretiske antakelsene kan støttes opp under med noe forskning og funn, men vanskelig å
avklare. Dette gjelder også funnene og løsning på problemstillingen. Grunnet oppgavens
omfang har vi konkludert med at funnene ikke kan generaliseres.