Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøvold, Lisa
dc.contributor.authorKandal, Hege Katrin
dc.date.accessioned2019-10-29T12:13:31Z
dc.date.available2019-10-29T12:13:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625148
dc.description.abstractIdeen for dette prosjektet kom i fjor høst etter Medietilsynet la frem en skisse med etiske retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier. Temaet er derfor den digitale markedskommunikasjonen påvirkning på eget selvbilde. Formålet med prosjektet er å undersøke hvordan en kan bruke markedskommunikasjon på en positiv måte. På bakgrunn av dette har vi valgt å se nærmere på klesbransjen sin digitale markedskommunikasjon, grunnet bransjens tilknytning til temaet og dere store påvirkningskraft på mennesker. Vi har valgt å fokusere på en yngre målgruppe som kommer av fokuset på unge som utsettes for press via sosiale medier og den økende eksponeringen av dette. Med utgangspunkt i dette har vi formulert problemstillingen som følger: “Hvordan kan klesindustrien gjennom digital markedskommunikasjon bidra til å gi unge mennesker et bedre selvbilde?” I teorikapittelet gjøres det rede om sammenhengen mellom klesbransjen og lavt selvbilde, og hva som påvirker til dette. Samt hvilke metoder som brukes for påvirkning. For å forstå hvordan påvirkning skjer ser vi også på hva som skjer i hjernen (nevrologi) og i sinnet (psykologi) når en blir eksponert for markedskommunikasjon. Vi knytter så dette teoretiske rammeverket opp mot vår forskning i analysen. Fire teoretiske antakelser om hvordan klesindustrien kan bidra til økt kroppspositivisme, knyttes opp mot analyse og teori. Dette prosjektets forskningsdesign er et flercasestudie med flere analyseenheter. Vi har innhentet data gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer med fire respondenter som kan knyttes til ulike fagfelt av relevans til problemstillingen. Disse er Press, Barnevakten, Cubus og Psykolog Katrine Relander. Etter intervjuene ble datamaterialet kodet med utgangspunkt i fem temaer; problemet, ansvarliggjøring, tiltak fra bedriften, fremtidsmål og forslag til løsning. I analysen går vi gjennom hvert enkelt tema og analyserer respondentenes utsagn for å undersøke likheter og ulikheter. Videre er dette knyttet opp mot det teoretiske rammeverket, samt Nrk Debatten ("Bloggermakt og Kroppspress"). Analysen viser flere sammenhenger mellom respondentenes svar på både hva som skyldes problemet og forslag til løsning. Det tas videre i konklusjon av funn, som beskriver fem tilnærminger til svar på problemstillingen. Dette legger grunnlaget for den kreative løsningen. De fem funnene er beskrevet som fem tema klesbransjen må være bevisst over i utformingen av sin digitale markedskommunikasjon. Disse handler om; mangfold av mennesker, bruk av influencermarketing, inkludere alle kjønn, ta samfunnsansvar og la folket løfte frem godt arbeid. De teoretiske antakelsene kan støttes opp under med noe forskning og funn, men vanskelig å avklare. Dette gjelder også funnene og løsning på problemstillingen. Grunnet oppgavens omfang har vi konkludert med at funnene ikke kan generaliseres.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.titlePositiv påvirkning : Hvordan kan klesindustrien gjennom digital markedskommunikasjon bidra til å gi unge mennesker et bedre selvbilde?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal