Hva kjennetegner en vellykket podcast? : Suksessfaktorene bak tre av Norges største podcaster
Abstract
Med utgangspunkt i problemstillingen: “Hva kjennetegner en vellykket podcast?
Suksessfaktorene bak tre av Norges største podcaster” dreier dette bachelorprosjektet seg om
å avdekke årsakene til at lytterne på tvers av sjanger blir lojale og trofaste. Vi har valgt dette
temaet fordi podcast er et medium som er i stor vekst og vi er blant de som har kastet oss på
bølgen av ivrige podcast-lyttere. For å avgrense oppgaven valgte vi å fokusere på kun tre av
de mest kjente podcastene i Norge, disse er: Ida med hjertet i hånden, Harm og Hegseth og
Truecrimepodden. Vi valgte disse tre podcastene fordi vi ønsket å dekke ulike formater og
sjangre i prosjektet.
Gjennom kvalitative dybdeintervjuer av til sammen ni respondenter (tre lyttere av hver
podcast) fikk vi innsikt i hva deltakerne mener kjennetegner en god podcast og en god
programleder. Samtidig avdekket vi også hvorfor de er lyttere av den konkrete podcasten,
samt deres engasjement rundt live shows og andre prosjekter programlederne er en del av.
Disse funnene har vi analysert med en tverrfaglig tilnærming gjennom: STEPPS-modellen,
konsistenstoeri, retoriske virkemidler og humorteori. Gjennom analysen har vi blant annet
drøftet betydningen av Ida Fladens ethos hos sine gjester og hvordan samspillet mellom
Fladen og gjesten leverer et produkt som både underholder og rører lytterne. Vi har også
snakket om hvilken betydning lojaliteten til Harm og Hegseth kan ha når lytterne blir bedt om
å beskrive seg selv som person. Kan det være slik at deltakerne har beskrevet seg selv som
positive, utadvendte og morsomme fordi de føler en indre forpliktelse som representanter for
Harm og Hegseth i intervjusituasjonen? Dette er eksempler på spørsmål vi har analysert.
Funnene har ledet frem til en kommunikasjonsstrategi som består av en egen podcast-idé, et
foredrag, en brosjyre og en egen Facebook-side. Podcasten vår “Helt Tilfeldig” skiller seg fra
brosjyren og foredraget. Vi har tatt utgangspunkt i de svarene vi fikk i intervjuene og forsøkt
etter beste evne å utvikle en egen podcast som i denne oppgaven presenteres som en trailer.
Vi har blant annet inkludert en kombinasjon av struktur og uforutsigbarhet i form av at
episodene skal ta tre faste deler, men lytterne vet aldri hva disse tre spaltene kommer til å
inneholde. Foredraget og brosjyrene skal informere de som ønsker å starte med podcast, om
hvilke elementer som kan være viktige å tenke på. I formuleringen av begge har vi fokusert
på en konkret og enkel formidling, da målgruppen vår er unge mellom 18 og 30 år. Vi ønsker
at vår kommunikasjon skal fungere som et enkelt verktøy når disse skal ut og sette sin
podcast-idé til livs.