Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlaate, Merethe Storjordet
dc.contributor.authorSørlie, Jenny
dc.contributor.authorHelgesen, Celine Kjøle
dc.date.accessioned2019-10-29T12:20:39Z
dc.date.available2019-10-29T12:20:39Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625154
dc.description.abstractMed utgangspunkt i problemstillingen: “Hva kjennetegner en vellykket podcast? Suksessfaktorene bak tre av Norges største podcaster” dreier dette bachelorprosjektet seg om å avdekke årsakene til at lytterne på tvers av sjanger blir lojale og trofaste. Vi har valgt dette temaet fordi podcast er et medium som er i stor vekst og vi er blant de som har kastet oss på bølgen av ivrige podcast-lyttere. For å avgrense oppgaven valgte vi å fokusere på kun tre av de mest kjente podcastene i Norge, disse er: Ida med hjertet i hånden, Harm og Hegseth og Truecrimepodden. Vi valgte disse tre podcastene fordi vi ønsket å dekke ulike formater og sjangre i prosjektet. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer av til sammen ni respondenter (tre lyttere av hver podcast) fikk vi innsikt i hva deltakerne mener kjennetegner en god podcast og en god programleder. Samtidig avdekket vi også hvorfor de er lyttere av den konkrete podcasten, samt deres engasjement rundt live shows og andre prosjekter programlederne er en del av. Disse funnene har vi analysert med en tverrfaglig tilnærming gjennom: STEPPS-modellen, konsistenstoeri, retoriske virkemidler og humorteori. Gjennom analysen har vi blant annet drøftet betydningen av Ida Fladens ethos hos sine gjester og hvordan samspillet mellom Fladen og gjesten leverer et produkt som både underholder og rører lytterne. Vi har også snakket om hvilken betydning lojaliteten til Harm og Hegseth kan ha når lytterne blir bedt om å beskrive seg selv som person. Kan det være slik at deltakerne har beskrevet seg selv som positive, utadvendte og morsomme fordi de føler en indre forpliktelse som representanter for Harm og Hegseth i intervjusituasjonen? Dette er eksempler på spørsmål vi har analysert. Funnene har ledet frem til en kommunikasjonsstrategi som består av en egen podcast-idé, et foredrag, en brosjyre og en egen Facebook-side. Podcasten vår “Helt Tilfeldig” skiller seg fra brosjyren og foredraget. Vi har tatt utgangspunkt i de svarene vi fikk i intervjuene og forsøkt etter beste evne å utvikle en egen podcast som i denne oppgaven presenteres som en trailer. Vi har blant annet inkludert en kombinasjon av struktur og uforutsigbarhet i form av at episodene skal ta tre faste deler, men lytterne vet aldri hva disse tre spaltene kommer til å inneholde. Foredraget og brosjyrene skal informere de som ønsker å starte med podcast, om hvilke elementer som kan være viktige å tenke på. I formuleringen av begge har vi fokusert på en konkret og enkel formidling, da målgruppen vår er unge mellom 18 og 30 år. Vi ønsker at vår kommunikasjon skal fungere som et enkelt verktøy når disse skal ut og sette sin podcast-idé til livs.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectKreativ markedskommunikasjonnb_NO
dc.subjectPodcasternb_NO
dc.titleHva kjennetegner en vellykket podcast? : Suksessfaktorene bak tre av Norges største podcasternb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal