Kinoglede for pensjonister : En studie om hvordan Trondheim Kino kan kommunisere med pensjonister i dagens digitale verden.
Abstract
Formålet med denne bacheloroppgaven er å se nærmere på hvordan man kan ta i bruk ulike
kommunikasjonstiltak og virkemidler for å nå en eldre målgruppe, som for eksempel
pensjonister. Denne oppgaven er ikke blitt gitt i oppdrag av Trondheim Kino, men har vært til
hjelp under arbeidet. Vi har fått informasjon fra innsiden da to av oss er ansatt ved Trondheim
Kino, samtidig som ledelsen ga uttrykk for at dette er et reelt problem. Problemstillingen for
denne bacheloroppgaven er derfor:
“På hvilken måte kan pensjonisters behov være med på å endre hvordan
Trondheim Kino bør kommunisere med dem?”
- Hvilke behov har pensjonister når det kommer til informasjonshenting?
Denne problemstillingen legger til rette for utvikling av en kommunikasjonsstrategi, og for å
finne tiltak som kan gjøre kommunikasjonen enklere. Vi har benyttet kvantitative
forskningsmetoder ved å samle inn data fra bedriften, foretatt en spørreundersøkelse, hvor vi
etterpå anvendte SPSS for å analysere undersøkelsen. Vi har også brukt kvalitative
forskningsmetoder som observasjoner, fokusintervjuer og stunt-intervjuer.
Dette har gitt oss funn som viser at pensjonister både liker og ønsker å dra på kino, men at de
har for lite kjennskap om matinévisningene. Matiné er visning av film på dagtid med lavere
lyd tilpasset eldre. De trenger derfor en form for påminnelse, i form av hjulpen kjennskap, slik
at de fullfører customer journey ved å kjøpe billetter. Resultatene er brukt videre til utvikling
av en kreativ løsning i den praktiske delen vi presenterer en kommunikasjonsstrategi og et
konsept for hvordan vi skal kommunisere med pensjonister.