Påvirkningskraften til en influencers egenskaper og samsvar mellom influencer og produkt på forbrukerrespons
Abstract
Denne bacheloroppgaven har tatt utgangspunkt i den stadig økende bruken av og viktigheten influencere og influencer marketing har fått. Vi ønsket å studere i hvilken grad gitte egenskaper med utgangspunkt i et gitt produkt har påvirkning på en forbruker sin interesse for produktet, holdning til produktet og kjøpsintensjon.
Med bakgrunn i dette utviklet vi følgende problemstilling:
“Har en influencers egenskaper og samsvar mellom produkt og influencer påvirkningskraft
på forbrukerrespons?”.
I arbeidet med denne bacheloroppgaven har det blitt gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse. Denne ble distribuert via sosiale medier og ble besvart av totalt 309 respondenter. Undersøkelsen var et verktøy for å belyse vår problemstilling samt de tilhørende forskningsspørsmålene. Undersøkelsen tar utgangspunkt i de tre ulike influencerne Funkygine, Vegard Harm og Caroline Berg Eriksen og et fiktivt case.
Resultatene viser at følgende egenskaper: troverdighet og attraktivitet i stor grad har påvirkning på forbrukeren sin respons på det presenterte produktet. Samsvar mellom influencer og produkt ble også bekreftet at var avgjørende for å stimulere forbrukeren sin respons på produktet.
Resultatene kan trolig være relevante for både influencere og bedrifter som benytter seg av influencer marketing som en del av sin markedsføringsstrategi. Da det er begrenset kunnskap og forskning på dette temaet per i dag håper vi denne oppgaven vil føre til inspirasjon for videre forskning. Samtidig vil det være viktig å påpeke at resultatene kun er gjeldende for vårt case på undersøkelsestidspunktet og at undersøkelse omkring andre influencere og produkter vil kunne gi andre resultater.