Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolen, Stine
dc.contributor.authorNorheim, Sylvia Elin
dc.contributor.authorLøtvedt, Torbjørn
dc.date.accessioned2019-11-06T13:31:23Z
dc.date.available2019-11-06T13:31:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626958
dc.description.abstractI denne studien har vi undersøkt om formen for søkeresultat påvirker forbrukerens klikkatferd. Oppgaven er blant annet basert på teori om søkemotormarkedsføring (SEM) og Persuasion Knowledge. Problemstillingen for oppgaven er følgende: «Er det en sammenheng mellom formen for søkeresultat (organisk eller betalt treff) og klikkatferden til forbrukeren på søkemotoren Google?» I tillegg har vi utarbeidet tre hypoteser: H1: Ordet annonse har en negativ effekt på forbrukerens klikkatferd. H2: Ordet annonse har en positiv effekt på forbrukerens klikkatferd. H3: Ordet annonse sammen med høy grad av Persuasion Knowledge har en påvirkning på forbrukerens klikkatferd. For å svare på problemstillingen og hypoteser har vi anvendt en kvantitativ forskningsstrategi med et eksperimentelt undersøkelsesdesign. Respondentene bestod av studenter ved Høyskolen Kristiania, hvor utvalget var randomisert. Eksperimentet inneholdt en manipulasjon som dreide seg om ulike former for søkeresultat på Google. Den ene gruppen ble eksponert for en manipulasjon hvor søkeresultatet inneholdt både betalte og organiske treff, mens den andre gruppen kun ble eksponert for organiske treff. I analysene kom det frem at ingen funn var signifikante. Vi har ikke fått støtte for at ordet «annonse» har en negativ eller positiv effekt på forbrukerens klikkatferd. Videre fikk vi heller ikke støtte for at høy grad av Persuasion Knowledge sammen med ordet annonse har en påvirkning for forbrukerens klikkatferd. Funnene var overraskende, og avkreftet alle hypotesene våre. Til tross for at hypotesene ble avkreftet, og vi ikke klarte å påvise sammenheng, betyr det ikke at sammenhengen ikke finnes.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og merkevareledelsenb_NO
dc.subjectKlikkatferdnb_NO
dc.subjectSøkeresultatnb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleEr det en sammenheng mellom formen for søkeresultat (organisk eller betalt treff) og klikkatferden til forbrukeren på søkemotoren Google?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal