dc.description.abstract | Generasjon Z er en generasjon som vil være viktig i tiden fremover, både å forstå de, men
også for bedrifter som skal markedsføre seg mot de. Dette er et felt det er forsket lite på, noe
som fattet vår interesse for temaet. Av den grunn er bacheloroppgaven basert på fenomenet
influencer marketing, hvor vi ønsket å undersøke om og hvor influencer marketing er mest
avgjørende i kjøpsprosessen til generasjon Z. Med hensyn til oppgavens lengde og
tidsperspektiv har vi fokusert på den digitale plattformen Instagram, hvor generasjonen er
svært aktiv og det er oftest her kjernen i influencer marketing foregår. Med et ønske om å få
en dypere forståelse av dette temaet, skal vi i løpet av bacheloroppgaven besvare følgende
problemstilling:
I hvilken grad er influencer marketing avgjørende for kjøpsbeslutninger hos
generasjon Z og hvor i kjøpsprosessen har det størst betydning?
For å besvare denne problemstillingen har vi tatt i bruk begreper og teori som vil belyse
tematikken i problemstillingen på en hensiktsmessig måte. Ettersom fenomenet er relativt
nytt og derav forsket lite på tidligere, har vi av den grunn benyttet en kvalitativ
forskningsmetode. Vi har gjennomført 10 dybdeintervjuer og avgrenset det empiriske
arbeidet til jenter i alderen 20-24 år. I analysen har vi benyttet en innholdsanalyse og
kategorisert dataene, sammenlignet og funnet likheter blant informantene. Innholdet i disse
kategoriene har vi benyttet for å konkludere med hvor i kjøpsprosessen informantene mener
influencere har størst påvirkning.
Gjennom analysen kommer det frem at influencer marketing for generasjon Z virker positivt i
AIDA-modellens startfaser, oppmerksomhet og interesse. Influencer marketing har
påvirkning hos generasjon Z, men ikke til den grad at det avgjør deres kjøpsbeslutninger.
Det krever både tillit, troverdighet og en helhetlig, konsistent profil for å klare å overbevise
de til et kjøp gjennom influencers annonserte innlegg. | en_US |