Lederens påvirkning på de ansattes motivasjon: en studie av motivasjonsarbeid i frittstående distriktshotell sammenliknet med i franchise- og kjedehotell
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi sett nærmere på hvordan ledere jobber for å påvirke
motivasjon. Formålet med oppgaven var å finne ut om det eksisterer noen forskjeller i
motivasjonsarbeidet i frittstående distriktshotell sammenlignet med franchise- og kjedehotell,
og eventuelt hvilke forskjeller som eksisterer. Vi har valgt to respondenter fra hver av
organisasjonsstrukturene, og gjennomført kvalitative dybdeintervju for å avdekke ledernes
personlige oppfatninger av hva motivasjonsarbeid innebærer, hvorfor man jobber med
motivasjon og hvordan de som ledere jobber med å påvirke denne hos sine ansatte.
Forskjeller i motivasjonsarbeid i sammenheng med hotellets struktur er et tema som er lite
forsket på, og vi anså derfor dette som et spennende tema å finne ut mer om. Oppgaven
innledes med en gjennomgang av relevant teori. Resten av oppgaven bygger på samme
tematiske inndeling som teorien: Hva er motivasjon og hvorfor jobber man med den,
motivasjon- og selvledelse, relasjonsledelse og positivt lederskap, rekruttering og onboarding,
motivasjonsfaktorer hos ulike ansatte, sesong- og deltidsarbeid, og forskjeller i
organisasjonsstruktur. Dette for å se klare sammenhenger mellom teori og empiri, samt å
holde en oversiktlig struktur i oppgaven.
Et av de mest sentrale funnene er at motivasjonsarbeidet er en prosess som strekker seg fra
rekrutteringsprosess til onboarding og videre oppfølging av de ansatte. Vi fant også ut at de
enigheter og uenigheter som fantes mellom respondentene ikke hadde en åpenlys
sammenheng med hvilken organisasjonsstruktur hotellet har. Forskjellene som kommer frem
i empirien er heller strukturelle, og viser mer til generell drift og branding enn
mellommenneskelige relasjoner på arbeidsplassen.