Hvordan bruke en familiebedrifts historie i utviklingen av en visuell identitet?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2758782Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSammendrag
Øvre Pasvik Camping ble startet av Edith og Svend Randa, et ektepar som hadde vokst opp i Øvre Pasvik og bygda som holdt til der. Livet i bygda var et enkelt og rolig liv, hvor man levde i pakt med naturen. Man sådde poteter, fisket med garn, sanket bær og sopp, tappet bjørkesaft fra trærne, og mere til. De fleste i bygda jobbet på skogbruket i dalen, så da skogbruket ble nedlagt 1992, begynte bygda å krympe. Edith og Svend ønsket å bli boende i skogen de var så glade i, og beholde den enkle livsstilen. En dag kom de på tanken om å starte en campingplass – en enkel villmarkscamp hvor paret kunne dele både natur og livsstil med sine gjester. Og med det var eventyret i gang.
Det har vært drift i campingen siden 1994, og aldri har den hatt en eneste logo. Campingen tilhører min familie, og er en av de få gjenværende aktørene i Øvre Pasvik som fortsatt holder liv i lokalkulturen.
Målet med denne bacheloroppgaven er å utforske verdiene til familien min gjennom et designperspektiv, og bruke dette som et grunnlag i utviklingen av en visuelle identitet til Øvre Pasvik Camping. Gjennom en grundig utforskning av campingens historie og dens betydning for familiemedlemmene mine har jeg gravd frem og konkretisert kjerneverdiene. Disse verdiene dannet grunnlaget for designstrategien sammen med bransjeinnsiktene som ble utarbeidet gjennom metodiske analyser.
Ut ifra dette designet jeg en visuell identitet som henter inspirasjon fra lokalkulturens enkle og joviale livsstil. Designet bruker et organisk og menneskelig formspråk i form av håndtegnede streker i typografi og logo. Den endelige identiteten føles riktig med sitt tradisjonelle og folkelige uttrykk, og menneskelige sjarm. Sluttresultatet oppleves enkelt og jordnært - helt i tråd med campingens essens.