Sansesentralen : Møteplass for synshemmet ungdom
Abstract
Denne oppgaven vil ta for seg utformingen av en møteplass for blinde- og svaksynte ungdommer. Designet har utgangspunkt i sensorisk design, og god universell utforming. Prosjektet baserer seg på Nygårdsgaten 124, eller det som i dag heter Florida studenthjem. Dette ble opprinnelig bygget i1952 som søsterbolig for nonnene som jobbet på «Florida sykehus». Det som en gang var sykehus, er i dag en videregående skole. Bakgrunnen for prosjektet kommer av en nysgjerrighet for målgruppen, etter å ha testet synshemmede briller som simulerer ulike øyesykdommer. Jeg fikk da erfare hvor vanskelig orientering og kommunikasjon kan bli uten syn.
Gjennom prosjektet har jeg jobbet med problemstillingen: Hvordan skape en møteplass for blinde og svaksynte ungdommer, som bidrar til mestringsfølelse og sosialisering? Hvordan kan man kompensere for mangel av syn, og skape romopplevelser gjennom andre sanser?
Teorien bak prosjektet handler om hvordan verden har blitt synssentrert, og om hvordan sensorisk design støtter alles mulighet til å motta informasjon, utforske verden og oppleve glede, undring og sosiale forbindelser, uavhengig av våre sanseevner. Temaer som kommunikasjon, mestring og fordommer ble også viktig teori under utforming av oppgaven.
I løpet av prosessen har det blitt brukt ulike metoder for å finne relevant informasjon og teori til utforming av oppgaven. Denne prosessen har formet oppgaven og dens retning, basert på intervjuer, spørreskjema, bøker, videoer, befaringer og inspirasjon på nett og i omgivelser.
Designvalgene i prosjektert er basert på universell utforming, sensorisk design og lekenhet. I tillegg er bærekraft alltid en viktig faktor for utforming av mine prosjekter.
Gjennom denne prosessen har jeg skapt en møteplass som bidrar til mestringsfølelse og sosialisering gjennom ulike aktiviteter som trening, matlaging og håndarbeid. Det blir kompensert for syn gjennom bruk av andre sanser; Dette gjøres ved bruk av ulike materialer med forskjellige overflater og temperaturer, lydbilder, smaker og lukter. Huset fylles med aktiviteter som i seg selv gir sensoriske opplevelser.