Qing Zoo : The Deck Building Zoo Game
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2763469Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne oppgaven blir det jobbet med å svare på problemstillingen: Hvordan lage et kortspill inspirert av kinesisk kunst og historie?
For å svare på problemstillingen var det nødvendig å utforske mange ulike felt. Blant annet kinesisk historie, zoologi, spilldesign, pakningsdesign, semiotikk, bildekommunikasjon og karakterdesign. Det ble gjennom undersøkelser av spillmarkedet og spilldesignteori, samt brukertester av spill med påfølgende samtaleintervjuer skaffet et grunnlag til å skape funksjoner og retning for spillet. Innsiktsarbeid i kinesisk kunst, historie og symbolikk ga en forståelse og innsikt som la grunnlag til arbeid og utvikling av karakterer, dyr og pakningsdesign. Det ble gjort mye arbeid med idégenerering, skisser og tegninger i prosessen. Denne prosessrapporten vil gå gjennom prosessen for å lage spillet og hvilken teori og hvilke metoder som ble brukt for å komme frem til sluttresultatet.
Resultatet av oppgaven er et ferdig deck-building kortspill satt i det siste kinesiske dynastiet Qing-dynastiet. Spillet går ut på å lage en dyrehage ved hjelp av ulike karakterer. Dyrene er basert på kinesisk symbolikk og viktige dyr i kinesisk symbolikk og historie. Karakterene er basert på kinesiske personer fra Qing dynastiet.