Show simple item record

dc.contributor.advisorWalaas, Kjersti Ruud
dc.contributor.authorJohansen, Karoline Tangen
dc.date.accessioned2021-10-18T14:53:04Z
dc.date.available2021-10-18T14:53:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823741
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan reiselivsnæringen kan bruke og videreutvikle mobil teknologien, og hvordan bruken av mobilteknologi påvirker reiseopplevelser i Oslo som destinasjon. I lys av Covid-19 situasjonen, har teknologisk utvikling fått økt oppmerksomhet (Sande, 2021). I reiselivsnæringen ser vi en økende grad av teknologiutvikling med bruk av smarttelefoner (Beckendorff 2019). Dette blant annet ved gjennomføring av booking, betaling og innsjekking ved flytransport, hoteller og spisesteder. Mobilene våre har og kan utføre en rekke funksjoner og tjenester, og har på flere måter blitt vår mest lojale venn. Jeg skal derfor i denne oppgaven se nærmere på hvordan mobilteknologi kan være med å påvirke og hvordan den kan brukes innenfor turisme og opplevelser. Dette med Oslo som turistdestinasjon i studien. Problemstillingen i oppgaven er som følger: Hvordan kan mobilteknologi utarbeidet av reiselivsnæringen være med på å forbedre reiselivsopplevelser i Oslo? Ved å legge et teoretisk grunnlag om hva mobilteknologi er og hvilke former og trender som finnes, har jeg i tillegg fremlagt teori om turisme og opplevelser. Dette for å kunne analysere og drøfte disse teoriene opp mot hverandre. Som forskningsmetode i denne oppgaven har jeg valgt å gjennomføre en kvalitativ metode. Som kvalitativ metode har jeg brukt observasjonsstudiet for å samle inn primærdata. Observasjonsstudiet bruker også et utvalg informanter som blir observert og intervjuet i etterkant av hver observasjon. Observasjonsstudiet gikk ut på å teste ut ulike reiselivs applikasjoner på mobil, som jeg fant på nettsidene til Visit Oslo. Utvalget av informanter brukes derfor for å skape mest mulig objektivitet i studien, i tillegg til å belyse blindsoner, meninger og synspunkter om temaet, som jeg som observatør kan overse. Hensikten med oppgaven er å få en oversikt over de ulike mobilteknologier reiselivsnæringen bruker, og hvilke funksjoner de utfyller for brukeren. Dette for at brukerne skal kunne få en best mulig reiselivsopplevelse i Oslo. Oppgaven skal dermed si noe om de utfordringer og muligheter reiselivsnæringen har innenfor mobilteknologi-utvikling, for å kunne skape gode opplevelser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectReiseliven_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.subjectMobilteknologien_US
dc.titleEn utvidet reiseopplevelse i lommaen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal